Svar: Amme liggende
9. december 2012
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit spørgsmål :)
Det er rigtigt, at det anbefales at elevere barnet, når det får flaske. Dette skyldes at væsken ellers vil kunne løbe ind i det eustachiske rør og det kan give trykproblemer i øret og også øge risikoen for mellemørebetændelse.
Når man ammer er risikoen ikke helt den samme, fordi man ofte skifter mere mellem ammestillinger, så man f.eks. sidder op og ammer om dagen, men ligger ned om natten. Formentlig betyder det ikke så meget, at et enkelt måltid eller to om natten gives fladt liggende, men det får betydning, hvis alle måltider gives på denne måde.
Så hvis man altid ligger ned og ammer (både dag, aften og nat), så vil det være relevant at antage, at man så i princippet også bør elevere barnet lidt her ... ;)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske