Svar: Vil ikke ammes
30. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet og jeg vil gerne give dig lidt muligheder, som du kan overveje:
- Barnet kan forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Eller hvis barnet føler sig presset til at spise. Det kan blandt andet ske, hvis du holder dine hænder på din drengs baghoved, når han lægges til ... Her vil det være en god idé at ligge ned og amme ham eller at bruge ammepuden og ikke dine hænder som støtte.
- Børn kan afvise brystet i forbindelse med en forkølelse. Når næsen klotter til og slimhinderne hæver, så har barnet svært ved at trække vejret og det gør det ekstra svært at die. Han skal jo kunne trække vejret gennem næsen, når han har fat med munden om brystet. Her kan det være en god idé at skylle og rense næsen med lidt saltvand lige før amning - saltvand kan købes på apoteket.
- Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder og at det gør ondt inde i munden. Børn kan også få infektioner i munden som gør det ubehageligt at die - f.eks. svampeinfektion / trøske.
- Nogle gange kan det være fordi du som mor er ved at få din første menstruation efter fødslen. Det kan ændre på mælkens smag, så barnet ikke bryder sig om den. Dette ændrer sig normalt igen i løbet af nogle dage til en uge ...
- Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.
- Og så kan irritation ved brystet naturligvis også skyldes at mælken ikke løber hurtigt nok og barnet derfor bliver irriteret eller mister tålmodigheden, eller det modsatte, at barnet bliver sur over at mælken løber for hurtigt, så barnet ikke kan følge med ...
Det er vigtigt at du tager det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din dreng og jo lettere går det for jer alle. Hvis du allerede inden du lægger til bliver i tvivl om, hvorvidt han vil die og derfor sidder og spænder i kroppen, så løber mælken langsommere og han bliver mere irriteret. Så jo mere ro og tro på at det nok skal gå fint, jo bedre er det.
Hvis du oplever at han bliver irriteret fordi mælken ikke løber hurtigt nok, så kan du forsøge at stimulere brystet og nedløbsrefleksen før du lægger til, så mælken løber lettere til ham. Det kan du gøre ved at malke lidt ud. Du kan også gøre det at du tager en 2ml sprøjte, som du fylder med mælk (modermælk eller modermælkserstatning) og drypper lidt mælk i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet, så han kan smage at der er mælk at komme efter.
Det er en god idé at lægge dig i sengen med ham, lade ham få fri adgang til brystet og selv søge brystet, når han er parat - at ligge hud mod hud, kan sagtens i denne alder have god effekt :)
Sørg også for at passe på dig selv. Du skal have hvile og du skal have mad. Det er vigtigt at du får noget at spise dagen igennem og der sker tit det at hele morgenen og formiddagen går med pasning af din dreng, så skal han ammes, skiftes, have skemad, ammes igen, så skal han skiftes, måske atter ammes og pludselig er det meste af dagen gået uden at du rigtigt har fået noget at spise eller drikke. Det går ikke. Det er vigtigt at du husker at spise og drikke - der skal lidt populært sagt, være noget at lave mælk af ... :)
Og så er det ganske rigtigt at mængden af skemad skal holdes nede, så han ikke fyldes med dette og af den grund afviser brystet. Det vil være okay at I giver ham 5 skefulde til ½ dl grød eller mos to gange dagligt. Skemaden bør gives, når han vågner af en lur og sammen med skemaden bør han få vand af kop. Og så bør der gå 1-1½ time før han så ammes og derefter puttes til lur. På den måde sikrer I plads i maven til begge dele ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske