Brev:
Ammestop om natten
30. oktober 2012
Alder:
14 mdr.
Ammestop om natten
Hej Helen.
Som du kan se har jeg tidligere skrevet til dig ang. dårlig søvnassociation, at flytte min datter over i sin egen seng mm. Det er dog først nu - i starten af oktober - at jeg er begyndt at tage tyren ved hornene og stoppe med de natlige amninger, men jeg synes ikke rigtig at det fungerer, jeg er i tvivl om hvorvidt jeg griber det rigtigt an - og hvad der er bedst for min datter.
Kort fortalt har situationen indtil da været, at jeg har ammet hende når hun skulle i seng - dog uden at hun er faldet i søvn, hun har enten selv sluppet brystet eller jeg har taget hende fra, så har jeg lagt hende i sengen (dvs. min) og hun har fået en sut, en varm hånd på hoften, og jeg er fortsat med at synge godnatsang, og hun er hurtigt faldet i søvn.
Derfra har hun så vågnet 4-6 gange i løbet af natten, hvor jeg har ammet hende liggende - nogle gange kun i 30 sek. - andre gange længere, førend hun er faldet i søvn.
Jeg har grebet det an således at jeg for det første er stoppet med at amme om dagen - med undtagelse af når hun kommer hjem fra vuggestue, og tydeligt trænger til en lille trygheds-tår: dén får hun, men det er som regel en meget lille en af slagsen. I den sidste uge har jeg forsøgt at erstatte den med en kop mælk - to ud af syv dage virkede det (de dage hvor hun ikke var i vuggestue), de resterende dage har hun tydeligt haft behov og jeg har givet hende en lille tår.
Derudover har jeg indført godnatgrød, og sammenlagt med at jeg virkelig gør en indsats for at fylde hende godt op med mad i løbet af dagen, synes jeg faktisk at det har gjort en forskel i antallet af natlige opvågninger. Hun vågner nu som regel ved 1-tiden, ved 3-tiden og ved 5-tiden. Godnatgrøden og hendes for tiden gode appetit gør endvidere, at jeg er sikker på at det ikke er sult eller tørst der får hende til at vågne - hvilket jo er en forudsætning for at kunne gennemføre mission natlig amme-stop.
NÅR hun vågner om natten prøver jeg at bruge din metode med at give hende brystet et par minutter og så lirke det ud. Hun bliver som regel meget frustreret, hvorefter jeg igen giver hende brystet osv., alt imens jeg holder en varm hånd på hendes hofte. ("Bevægelse" - Nus på panden etc. virker som regel til at forstyrre hende mere end at berolige hende).
Når det er gentaget et antal gange (3-5 eller sådan noget) vender hun sig som regel selv om på den anden side, og jeg håber at hun falder i søvn. Men her opstår problemet: for hun har meget svært ved at finde ro, og der går som regel flere timer førend hun falder i søvn. Hun ligger og vender og drejer sig, piver af og til - tydeligt frustreret over at hun ikke kan falde i søvn, gnider sig i øjnene, søger af og til brystet - og får det. Når hun endelig falder i søvn er det enten af sig selv, eller også fordi jeg giver mig og ammer hende, dels fordi jeg synes det er synd at hun skal ligge og være så urolig, dels fordi jeg også gerne vil have at hendes samlede søvnbehov bare tilnærmelsesvis bliver dækket. Hun vågner som regel så ikke yderligere dén nat, idet der som regel er gået 2-3 timer med at være vågen og der derfor ikke er så længe til det er stå op - tid.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har nogle nætter tænkt om det i virkeligheden er bedre for hende bare at tage en kold tyrker, fordi hun måske i virkeligheden bliver mere forvirret end nødvendigt af bryst/ikke bryst-metoden? I nat prøvede jeg derfor ikke at amme hende da hun vågnede, men i stedet holde en beroligende hånd på hende, nusse hende i panden (selvom det plejer at være mere forstyrrende end beroligende har jeg enkelte gange kunne få hende til ro), men resultatet var ikke bedre - og efter halvanden times frustreret - og af og til vred - piv, begyndte hun at søge brystet meget og jeg gav hende det og begyndte med din metode - hvormed der igen gik mange timer førend hun faldt i søvn.
Mine spørgsmål til dig er: Skal jeg bare blive ved med lirke-brystet-ud-metoden, også selvom det betyder at hun er så meget vågen om natten?
Gør jeg det rigtigt - jeg mener, kan det være rigtigt at det nu - efter en lille måned - ikke er blevet bedre? Hvor længe plejer den slags at vare? (Jeg har som sådan ikke et problem med at "holde det ud" - jeg vil gerne bare tage mest mulig hensyn til hende og at natte-amme-stoppet bliver rarest muligt for hende).
Hvad tænker du?
Hun trives derudover helt fint, er snart 14 mdr. og er en helt fantastisk og selvstændig lille størrelse.
Der er sikkert noget jeg har glemt at fortælle dig, som har relevans - i så fald får du lige en mail mere, når jeg kommer i tanke om det!
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
en tvivlende mor