Svar: Ammeafvænning
30. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Mor til 2 søde piger
Hvor dejligt at du har læst min udviklingsbog og jeg kan godt forstå det du siger med, at det er rart at få egen praksis koblet på :)
Det gælder naturligvis også amning, hvor du søger nogle konkrete forslag til hvad du skal gøre og jeg tænker at der her er flere muligheder. Som udgangspunkt er det dog en rigtig god idé at sikre din datter behov for både mælk og mad i løbet af dagen og aftenen. Hvis ikke behovet sikres tilstrækkeligt der, så vil hun naturligt søge det om natten :)
Derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud for en pige på 9 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og tilbydes også frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Puttes uden at blive ammet
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskeligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte stykker grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende at gumle på selv og suppleres derudover med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes en lille portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartoffelmos med millionbøf, fiskefilet, laks fra ovnen eller hvad I nu kunne tænkes at spise. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Der skal være mad i hånden og mad som I giver med gaffel og med ske. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Tilbydes vand eller lidt lun mælk af en kop sammen med grøden.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet at natten: Ammes x 1
Som du kan se af denne plan, så indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og derudover 3 amninger. Disse amninger kan med fordel ligge inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten) og det vil dække behovet for mælk. At ammer ud over dette vil normalt ikke være hensigtsmæssigt, fordi det vil påvirke din datters indtag af mad og når hun ikke spiser nok, så vil hun naturligt søge brystet mere og mere og det er en rigtig dum cirkel på sigt. Derfor er det en god idé at du forsøger at minimerer antallet af amninger :)
Derudover er det naturligvis godt, hvis din datter kan lære at sove uden at være afhængig af at have brystet i munden. Hvis din datter er afhængig af brystet, for at kunne sove har hun det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Din datter skal naturligvis have sin mælk og hun skal også være tryg ved at sove. Men det er vigtigt at hun lige når at registere hvor hun puttes og at hun flyttes fra din favn lige der, hvor hun ikke har brystet i munden, smiler til dig, triller om på siden og sover. Hun skal ikke være ked af det eller på nogen måde være utryg ved at blive puttet - men hun skal lære at brystet ikke behøver at være i munden. På den måde kan du også bedre lære hende at sove uden at få brystet flere gange i løbet af natten.
Derudover er det en god idé at give hende nærhed - ikke nødvendigvis ved at gå rundt med hende, men ved at du lægger hænderne på hende, lader hende mærke at du er der og at du på den måde luller hende til ro - men uden at hun får bryst, når hun vågner. Nogle gange kan det være en idé at sove på hvert sit værelse, fordi mor og barn så ikke forstyrrer hinanden, andre gange kan det være bedre at sove i dobbeltsengen, hvor hun i et par nætter sover på fars plads, så du er tæt på hende, men uden at hun er tæt nok til selv at søge brystet om natten. Og atter andre gange er det bedre at far er der, putter med hende og giver hende den nærhed hun søger og naturligt uden at amme hende, fordi far af gode grunde ikke kan dette.
Der er flere ting som spiller ind, men jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske