Brev:
Ammeafvænning
30. september 2012
Alder:
9 mdr.
Ammeafvænning
Kære Helen
Tak for dit svar ang. seperationsangst. Det er sjovt for jeg har jo faktisk læst din bog om barnets udvikling og jeg ved godt i teorien, at det handler om at være der for hende, men det hjalp mig alligevel meget at få det personlige råd ind i den konkrete situation jeg nu står i. Det virker rigtig godt, at jeg nu bliver ved at tale til hende når jeg går væk. Altså f.eks. bare ind i et andet rum eller er i det samme rum og så bliver ved med at fortælle, at jeg er der, men laver noget andet.
Jeg har et andet spørgsmål ang. amning. Min yngste datter på 9 mdr. har ikke sut og tager heller ikke sutteflaske. For hende er det kun mors bryst der dur. Det er også det bedste når hun skal trøstes. Hun ligger ved siden af mig om natten og bliver ammet. Nogle gange skal hun næsten bare lige mærke brystet og falder så i søvn igen, og hun bliver så ikke ammet så meget. Men, der kan være nætter, hvor jeg ammer hende måske 4 gange. Altså, aften, når hun falder i søvn kl. 21, og derefter måske 3 gange indtil hun vågner ved halv 7 tiden. Nogen nætter bliver hun ikke ammet så meget. Om dagen ammer jeg hende nogle gange bare 2 gange, men andre dage bliver det til mange småsjatter, måske 5 gange eller mere.
På de dage, hvor der bliver til mange småsjatter er det som om hun kommer ind i en dum spiral, hvor hun ikke spiser så meget fast føde og så bliver mere utilfreds. Hun vejer hvad hun skal og ser rigtig sund og tyk ud, så jeg er ikke nervøs for at hun ikke får nok at spise, men vil bare gerne helt overordnet skære ned på amningen og særligt om natten.
Jeg har forsøgt at nøjes med en amning kl. 24 og så simpelthen ta hende op og svøbe dynen om hende og gå rundt med hende når hun er ved at vågne op og så få hende til at falde i søvn igen på den måde, og så ligge hende ned i tremmesenge i stedet for ved siden af mig. Det virkede faktisk godt og hun accepterede det, men jeg blev meget træt, så jeg gennemførte det kun en nat. (Vi har fundet ud af, at det er bedst der er mig og ikke far der gør det. Hun græder simpelthen for meget når hun kommer væk fra mig.) Men, skulle jeg mon prøve at gøre det igen og så gennemføre det måske flere nætter og håbe, at hun på den måde lærer at falde i søvn uden at blive ammet?
Med venlig hilsen
mor til 2 søde piger