Svar: Hjertebarn og amning

26. september 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Du

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille datter :)

Tak for din fine beskrivelse af, hvordan hun har det og de udfordringer hun har. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det første jeg vil sige er, at det er rigtig godt du ammer - også selvom din datter tydeligt bliver anstrengt af at amme og det er hårdt for hende, så er det godt. Undersøgelser viser nemlig at børn med hjertefejl bruger langt færre kræfter på amning end de gør, hvis de får flaske. Det hænger sandsynligvis sammen med at der under amning, naturligt vil være lidt pauser, hvor mælken ikke løber så hurtigt og nedløbsrefleksen går igang - men ved flaske, strømmer mælken mere hurtigt og uden pause og det er for mange børn med hjerteproblemer, rigtigt svært at kapere.

Så når du skriver, at du ikke har indtryk af at flaske fungerer, så er det rigtigt og derfor er det godt at du ammer :)

Man kan overveje om hun vil have glæde af et "lact-aid" system eller det der også kaldes for et hjælpebryst. Det er i princippet en sonde der sættes fast ved brystvorten og hvor din datter så suger ekstra mælk til sig imens hun ligger ved brystet. Nogle gange kan det være en måde at få lidt ekstra mælk i barnet på samtidig med at barnet også ammes. Hos jer tror jeg dog at dette også vil være for voldsomt, men du skal naturligvis vide at muligheden findes.

En anden overvejelser går på om ikke I måske kunne have glæde af en syntocinonspray. Det er en hormonspray, som du tager. Et pust i hvert næsebor inden hun lægges til. Det påvirker din nedløbsrefleks, så din mælk løber hurtigere og lettere til brystet og det kan på den måde hjælpe mælken lidt på vej, så hun ikke skal arbejde helt så meget, for at få mælken - men stadig ikke så hurtigt, som hvis det f.eks. var en flaske. Og samtidig bibeholder du jo så amningen. Syntocinon spray er på ...

Annonce

... recept og skal således ordineres af lægen. Det kan tænkes at du måske på nogle tidspunktet af døgnet vil have mere glæde af den end på andre og du kan på den måde bruge den fleksibelt.

Det kan nogle gange være en idé at stimulere brystet lidt inden du lægger til, fordi du på den måde får sat gang i nedløbsrefleksen og hun igen ikke skal bruge helt så mange kræfter før mælken kommer. Du kan stimulere ved at håndudmalke eller ved at bruge en brystpumpe - ikke for at malke ud, men blot for at få mælken til at løbe lidt lettere til hende.

Når dette er sagt, så er det helt normalt at hun spiser som hun gør og selvom det er hårdt, så er det rigtig fint hvis du kan få hende til at spise ca hver 3 time døgnet rundt. På den måde sikrer du hende mælk og det er helt rigtigt, at det er dig der skal træffe beslutningen om at hun skal spise - du kan ikke gå ud fra at hun altid selv siger til. Det er på samme måde en rigtig god idé at amme hende imens hun er døsig og også amme om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det er således med til at opretholde din mælkemængde netop at amme der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig fint at du prøver at tilbyde lidt skemad. Det skal kun være smagsprøver og du må give hende f.eks. risgrød, majsgrød, boghvedegrød, hirsegrød eller quinoagrød. Du må gerne variere med en lille smule frugtmos som topping. Du kan købe færdiglavet grød eller du kan lave det selv. Fordelen ved det færdiglavede er at du kan lave meget små mængder og der er således ikke så stort et spild.

Man kan godt få særlig ernæring til små børn, hvis det skønnes nødvendigt. Det kan du tale med børneafdelingen om :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og ønsker dig og lillepigen alt det bedste videre frem. Stort knus herfra - og tusind tak for dine pæne ord om min babydagbog, - rigtig glad for at du kan bruge den :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet