Hjertebarn og amning

26. september 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjertebarn og amning

Hej Helen!

Allerførst tak for en god og lærerig brevkasse.

Min datter er 4 mdr og har en medfødt hjertefejl (AVSD - defekt i hjertets skillevægge mellem forkamre og pumpekamre) Hun skal opereres i november og fremtidsudsigterne skulle derefter være gode og hun skulle kunne leve et normalt aktivt liv. Men det er jo en stor åben operation, som vi ser meget frem til forhåbentligt at få godt overstået. Hun tager ikke nok på i vægt, trives ellers på alle måder heldigvis - er en dejlig glad pige (-:

Hun vejede 3100 gram og målte 49 cm ved fødslen, nu 4500 gram og 61 cm. Så det er ikke prangende, hun er en høj slank baby. De tager det roligt i Skejby, hvor hun skal opereres, sålænge hun vokser i længden og ikke taber sig.

Hun er blevet mere påvirket respiratorisk - og amningen har længe været problematisk. Hun har altid haft tendens til at slippe brystet under amning, fordi hun har svært ved at sutte, synke og trække vejret samtidigt - men det var ikke så problematisk den første måneds tid. Har været indlagt derude pga manglende vægtstigning og blevet rådet til at amme hver 3.time - også om natten og ikke lægge hende til for tit. Havde en tid forinden lagt hende rigtig meget til ca 10-12 gange dagligt for at øge indtaget, men det blev for meget for hende og hun skældte ud og brystet blev nærmest en krigszone.

Ville egentlig bare spørge om du har nogle gode råd til at optimere amningerne og ernæringstilstanden så meget som muligt inden operationen?? Du virker til at have mange erfaringer med dig.

Det hjalp meget at få at vide at det er pga hjertefejlen at hun afviser brystet frem og tilbage, og når jeg venter ca 3 timer imellem amningerne går det ok. Har i gennemsnit taget 100 gram på om ugen de sidste 5 uger.

Halvdelen af gangene hun lægges til går det rigtig fint og hun holder suget, selvom hun sveder og puster en del. Bliver også ...

Annonce

... motorisk urolig. Men kan godt amme 20-30 min når det går godt.
Andre gange tager hun kun 2-3 mundfulde af gangen inden hun vender hovedet væk for at trække vejret. Derefter tager hun fat igen og så forfra, men det bliver jo ikke til noget ordentligt og er meget anstrengende for hende (også frustrerende for moderen, vil jo så gerne at hun spiser noget - og hun virker sulten og søgende når hun først kommer igang) Hun bliver utilfreds og tilsidst må amningen opgives.
Min dag går med at prøve at regne ud, hvornår hun kan spise en god portion for at hun får det optimale.

De sidste ugers tid har hun dog ikke ville spise så tit - ca 7-8 gange dagligt og tit nogle meget korte portioner - 5-10 min så gider hun ikke mere. Har i lang tid ikke meldt sig, måske fordi hun ikke rigtig gider spise. Så det er mig der skal træffe beslutningen om hvornår det er tid til mad, ellers ville der gå alt for lang tid. Det går klart bedst når hun er i ro, tit vækker jeg hende eller tilbyder brystet lige når hun vågner og helst mens hun stadig er døsig. Gerne hvis man lige kan bytte sutten ud med brystvorten. Ammer hende fortsat x2 om natten (så er ved at være noget zombie-agtig - men hvad gør man ikke? (-:)

Har for et par dage siden tilbudt skemad, hun er nysgerrig men indtil videre spytter hun det meste risgrød ud, skal selvfølgelig også lige vende sig til det. Noget specielt der ville være godt til hende?

Har malket ud og tilbudt flaske, men hun kan kun tage 30 ml inden hun opgiver. Det er også det første hurtige mælk ved amningen som volder hende flest problemer. Men flaske virker altså ikke til at være nogen bedre løsning.

Håber du kan hitte rede i det og jeg er nysgerrig for om du kan supplere med noget udover det jeg allerede gør (-;

På forhånd tak - og tak for din supergode "babydagbog" som hjælper mig i det daglige. Perfekt til os førstegangsmødre!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder