Svar: Amning og alkohol
20. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Victor´s mor
Tak for dit brev - det lyder dejligt med en tur og koncert i byen og jeg kan godt forstå at du har lyst til at kunne drikke lidt vin eller en øl :) Det er også nogle fine overvejelser du har gjort dig :)
Det er sådan at når man som ammende drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken, som der er i din blodbane. Hvis du har promiller i blodet, vil der altså være samme promiller i din mælk. Det er dog samtidig sådan, at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i modermælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas vin eller en øl.
Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...
Da du kun ammer en gang i døgnet, så vil du naturligt godt kunne nå at forbrænde den mængde alkohol du har indtaget fra du kommer hjem om natten og til du ammer igen næste aften kl 19. Normalt vil det ikke være problematisk at amme, hvis du lægger til 4-6 timer til din indtagelse af alkohol og inden du ammer.
Hvis man på nogen måde har fornemmelse af at have promiller i blodet, når barnet atter har behov for amning/mælk, så vil det ikke være tilrådeligt at lægge til. Her må man så i stedet malke ud og kassere mælken og tilbyde ham modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske eller af en kop.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske