Svar: Ammestop nu eller senere?
19. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og velkommen til - og hvor lyder det dejligt at I har mod på endnu at få et barn :)
Jeg synes du skal tale med fertilitetslægerne om, hvor meget din amning betyder. Hvis du kun ammer en gang dagligt, så kan det sagtens tænkes at det ikke vil påvirke dannelsen af æg. En evt. hormonbehandling vil også kunne ændre smagen af din mælk og det kan gøre at din dreng naturligt selv siger fra overfor brystet og amningen dermed stopper af sig selv. Det er alt andet lige ofte lettere at stoppe, hvis barnet signalerer at det gerne vil ... :)
Hvornår ammestoppet vil passe bedst er der ikke nogle faste regler for. Du kan vælge at stoppe amning nu og få kørt nogle nye rutiner ind før jeres dreng begynder vuggestue. Du kan også vælge at bibeholde amning et par måneder mere og så tage beslutningen, når han virker parat.
Fordelen ved at bibeholde amning er, at det vil være trygt og dejligt for ham, en god måde at mødes med mor på, når I har været adskilt i løbet af dagen. Ulempen ved at bibeholde amningen er, at han naturligt bliver mere og mere bevidst om brystet, jo ældre han bliver og at det kan være sværere at stoppe. Også fordi indkøring i vuggestue ofte medfører ekstra sygedage og dermed et øget behov for brystet. Her kan man jo så igen sige at det netop vil være dejligt for ham at kunne blive ammet, modsat kan man også sige, at det måske vil trække tiden ud, hvor du kan blive gravid igen - men det skal du som sagt tale med fertilitetslægerne om.
Når du vælger at stoppe amning, så skal du ikke erstatte med en flaske. Derimod vil det være en god idé at tilbyde lidt lun mælk af en kop i en overgang. Det vil være rigtig godt at du indføre et ritual, der minder om det ritual du allerede har nu. Hvor du nu f.eks. sidder og ammer ham, synger lidt, har en putteklud og en bamse hos ham, læser en historie eller lignende så skal du gøre det samme når han puttes uden brystet - og hvor mælken så i stedet gives af en kop. Det er altså en god idé at arbejde på et ritual, der ligner det nuværende, men hvor mælken gives på en anden måde, så der på den måde er genkendelighed. Og ikke flaske - men kop.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en puttebamse eller putteklud til sig og vil bruge den mere bevidst. Hvis han allerede har dette, er det fint, men ellers ville det være en god idé at introducere dette nu. Den bamse eller klud vil han også kunne have med sig i vuggestuen og putte sig med, når han skal sove der og på den måde vil den på sigt blive en substitut for dig/jer.
Det kan være en god idé med en godnatgrød, så han er fyldt lidt ekstra op til natten og du derfor ved at han ikke vågner, fordi han er sulten. Og ja - han vil godt kunne klare sig uden yderligere mælk eller mad, fra han puttes og til næste morgen tidlig, hvis du generelt sørger for at hans tilbud om mad og væske dagen igennem er i orden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med pasta, ris, kød, fisk, grøntsager, ½ hårdkogt æg osv. Eller varm middagsret til frokost, det er også helt fint. Vand af kop.
Tilbydes f.eks. en kop mælk og en banan og puttes til middagslur (dette ritual kan minde lidt om det ritual I fremover vil have om aftenen og på den måde er der også genkendelighed der)
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop
Før aftensmad: Får tilbudt lidt grønt, frugt, brød eller lignende imens aftensmaden gøres klar
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller - kød eller fiskedeller, laks fra ovnen, rødspættefilet osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes evt. en godnatgrød.
Ammes eller tilbydes på sigt en kop lun mælk, får børstet tænder og puttes til natten ca kl 20, med puttebamse, godnathistorie, sang eller lignende.
Du kunne evt. gøre det at du i første omgang introducerer et ritual med puttebamse, sang osv. og så prøver at fjerne amningen og erstatte med en kop mælk i stedet. Hvis det går fint, så er det jo dejligt. Hvis det så viser sig at jeres dreng slet ikke er parat til det, så må du bibeholde amningen lidt længere og så vurdere ud fra hvad tiden bringer ...
Om natten vil han naturligt godt kunne have brug for stillingsskift og brug for en slurk vand, men som udgangspunkt skal han ikke have en masse vand eller mælk, når han sover og når han er blevet et år gammel :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske