Svar: Udfase amning
17. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :) Og velkommen til :)
Jeg kan ikke helt tyde om du ønsker at stoppe med amning eller om du ønsker at trappe amningen ned. Det er vigtigt at din datter får den mælk hun har brug for - både for at hun får den næring som mælken giver hende, men også for at hun får en stor del af sit væskebehov dækket netop den vej igennem. Det er helt naturligt at hun ikke kan indtage sit væskebehov ved kun at drikke af kop.
Hun bør få modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år og du skriver at hun normalt gerne vil drikke mælk af flaske. Det betyder at hvis du ønsker at stoppe amningen helt, så bør du erstatte med flaske i stedet :)
Lige nu vil det være rigtig fint at skære ned til 5 amninger i døgnet og jeg vil foreslå at du fjerner formiddagsamningen først. Derefter vil det være rigtig godt at skære ned til 4 amninger og her vil jeg foreslå at du fjerner eftermiddagsamningen. Hun skal her ikke erstattes med flaske, men i stedet med mellemmåltider og det vil være en rigtig god idé at du nu forsøger at adskille hendes skemad og frugtmos, så hun får netop frugtmosen og frugt i hånden som mellemmåltid og som erstatning for amningen og sammen med dette tilbydes hun så vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan, der burde sikre hendes behov, nu hvor hun er 7 måneder gammel ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (d-vitaming og jern), frisk frugt i hånen at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød, fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop. Laktulose kan gives her som du plejer, hvis det fungerer godt :)
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Suppleres med frugt i hånden at gumle på selv. Amningen her springes stille og roligt over. Du kan prøve at afkorte den mere og mere, så hendes indtag af mælk bliver mindre og mindre.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, gerne begynde med forskellige risretter, sovs osv. nu. suppleres igen med brødskorper, en kogt blomkål eller broccolibuket, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv :) Vand af kop. Suppleres som nu med lidt frugt og laktulose.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
De fire amninger ligger som du kan se hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 8-9 måneder vil det være rigtig fint at skære yderligere ned, så hun får mælk f.eks. inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten). Og hvis du ikke ammer, så vil det være en rigtig god idé at hun i stedet får flaske på disse tidspunkter.
Hvis du ønsker at fase amningen helt ud og gå over til flaske før din datter er et år, så er det en god idé at erstatte en amning af gangen. På den måde kan din krop følge med, så du ikke stopper for hurtigt og får en brystbetændelse og på samme måde kan din datters mave bedre følge med.
Det er rigtig fint at I giver hende vand af et snapseglas, som passer i størrelsen til hendes lille mund :) Men I må også gerne forsøge jer med en tudkop. Prøv med en helt gammeldags model med to hanke og hvor låget på sigt kan tages af, så hun kan drikke som af en rigtig kop - hun skal nok lære at drikke af en kop, så lige nu er det vigtigste at hun får sit behov for væske dækket :) som du skriver, skal hun bare have tid til at lære koppen at kende ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske