Brev:
Udfase amning
17. september 2012
Alder:
7 mdr.
Udfase amning
Hej Helen
Kort og præcist:
Min datter bliver 7 mdr. 17/9 og jeg vil gerne udfase hendes amning. Jeg ammer pt.ca. kl. 5/6, 8/9, 12/13, 16, 19.30 og en gang i løbet af natten (6 gange i alt).
Måltider om dagen er ca. som:
7-tiden: Havregrød, m. smør og frugtmos + sveskemos + vand af kop (+D-vitamin og jern)
11/12-tiden: Grøntsagsmos m. kød/fisk/æg + sveskemos + vand af kop + lactulose (2,5 ml)
15-tiden: Øllebrød eller hirsegrød m. frugtmos + vand af kop
18-tiden: Grøntsagsmos m. kartoffel og kød + sveskemos + vand af kop+ lactulose (2,5 ml)
Hendes afføring er svingende mellem hård og lind nu hvor hun får lactulose.
Hun afleverer 4-5 gode tisbleer i døgnet. Jeg har forsøgt at skære en amning fra i håbet om at hun selv ville regulere med vand ved måltiderne, hvor hun bliver budt ofte. Men der er bare ikke nok tisbleer når jeg skærer en amning fra. Hun øver vældigt med koppen og er meget tørstig, men det er stadig meget svært for hende at drikke af koppen uden at sluge for meget luft og det gør hende ofte meget frustreret.
Jeg har forsøgt mig med at slukke hendes tørst hos mig inden måltidet, så det giver mere ro - men uroen opstår ofte først når hun ikke kan undgå at sluge luft uanset. Jeg har også flere gange forsøgt at give hende vand af sutteflaske (som hun ellers godt kan finde ud af med mælk) uden held.
Jeg har forhørt mig hos sundhedslejerske som ikke mener at jeg bør bruge tudekop for at sikre mig at hun får væske nok.
Har du mon nogle gode råd til udfasning af amning så jeg sikrer mig at den lille dame får nok væske? Hun er glad for sin kop og vi har anvendt små snapseglas i starten osv, men hun skal bare have tid til at lære koppen at kende.
Med venlig hilsen
Ditte