Brev:
Fantasiven og usynlig ven
17. september 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Fantasiven og usynlig ven
Hej igen:-)
Hvor er det fantastisk at have dig at spørge - du skal vide at vi er rigtig glade for at kunne vende tanker og bekymringer med dig!
Denne gang er det dog ikke en bekymring, men mere et hvordan skal vi forholde os - spørgsmål.
Vores datter på 2 år og 8 måneder overraskede os igår.
Ud af det blå begyndte hun at tale med sin "veninde". Hun satte sig i stuen og begyndte at tale med "nogen". Vi spurgte hende hvem det var hun talte med og hun fortalte os at hun talte med Clara.
(Vi kender ingen som hedder Clara. Der var et barn i hendes forrige institution der hed Clara men ellers kender vi ingen)
Så spurgte vi hvem Clara var og hvor hun var i stuen og vores datter svarede at Clara sad ved siden af hende. Dagen blev så tilbragt med at hun sad og læste historie, sang og legede med Clara. Clara spiste med og Clara skulle også med i bad og skulle sove ved siden af hende da hun skulle i seng. Vi skulle også sørge for Clara dvs holde hende eller bære hende op af trappen og putte hende..
Vi fik spurgt hende i løbet af dagen hvad Clara var - om hun var en mus, hest, hund eller baby? Og dertil svarede vores datter at Clara var en stor pige som hende selv.
Vores datter er en glad pige i selvstændighedsalderen med de sædvanlige udfordringer der dertil høre. Hun kan godt være en hidsigprop og hun kan også have dage hvor er lidt mut og bare vil hygge og nulre og det tænker vi er helt ok?! Hun er utrolig velartikuleret. Vi bor i sverige og hun taler både svensk og dansk flydende. Hun har en god fantasi generelt synes vi og holder af at lege lege som restaurant, lege med dukker og synge og danse.
Hun startede i ny instition for halvanden måned siden og hun er utrolig glad for de andre børn og pædagogerne! - Det er vi også!
Vi flyttede fra lejlighed til hus for 3 måneder siden og det har hun også taget rigtig flot og glad for at være her:-) Ikke de store vanskligeheder med at sove på det nye værelse etc.
Generelt virker vores datter virkelig glad og harmonisk.
Spørgsmålet lyder så nu: Hvordan skal vi forholde os til "Clara"? Skal vi interaktiverer os - altså når vores datter siger at Clara også skal med/have/sidde osv. skal vi så anerkende Clara, som var hun virkelig for os også? Det har vi gjort indtil videre, da vi jo ikke vil gøre vores datter ked af det ved at sige at hun ikke eksisterer, for det tror vi nu godt at hun ved:-)
Kan du hjælpe os lidt på vej til hvordan vi forholder os? :-)
Stor hilsen
SMO