Fantasiven og usynlig ven

17. september 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Fantasiven og usynlig ven

Hej igen:-)

Hvor er det fantastisk at have dig at spørge - du skal vide at vi er rigtig glade for at kunne vende tanker og bekymringer med dig!

Denne gang er det dog ikke en bekymring, men mere et hvordan skal vi forholde os - spørgsmål.

Vores datter på 2 år og 8 måneder overraskede os igår.
Ud af det blå begyndte hun at tale med sin "veninde". Hun satte sig i stuen og begyndte at tale med "nogen". Vi spurgte hende hvem det var hun talte med og hun fortalte os at hun talte med Clara.
(Vi kender ingen som hedder Clara. Der var et barn i hendes forrige institution der hed Clara men ellers kender vi ingen)

Så spurgte vi hvem Clara var og hvor hun var i stuen og vores datter svarede at Clara sad ved siden af hende. Dagen blev så tilbragt med at hun sad og læste historie, sang og legede med Clara. Clara spiste med og Clara skulle også med i bad og skulle sove ved siden af hende da hun skulle i seng. Vi skulle også sørge for Clara dvs holde hende eller bære hende op af trappen og putte hende..

Vi fik spurgt hende i løbet af dagen hvad Clara var - om hun var en mus, hest, hund eller baby? Og dertil svarede vores datter at Clara var en stor pige som hende selv.

Vores datter er en glad pige i ...

Annonce

... selvstændighedsalderen med de sædvanlige udfordringer der dertil høre. Hun kan godt være en hidsigprop og hun kan også have dage hvor er lidt mut og bare vil hygge og nulre og det tænker vi er helt ok?! Hun er utrolig velartikuleret. Vi bor i sverige og hun taler både svensk og dansk flydende. Hun har en god fantasi generelt synes vi og holder af at lege lege som restaurant, lege med dukker og synge og danse.

Hun startede i ny instition for halvanden måned siden og hun er utrolig glad for de andre børn og pædagogerne! - Det er vi også!

Vi flyttede fra lejlighed til hus for 3 måneder siden og det har hun også taget rigtig flot og glad for at være her:-) Ikke de store vanskligeheder med at sove på det nye værelse etc.
Generelt virker vores datter virkelig glad og harmonisk.

Spørgsmålet lyder så nu: Hvordan skal vi forholde os til "Clara"? Skal vi interaktiverer os - altså når vores datter siger at Clara også skal med/have/sidde osv. skal vi så anerkende Clara, som var hun virkelig for os også? Det har vi gjort indtil videre, da vi jo ikke vil gøre vores datter ked af det ved at sige at hun ikke eksisterer, for det tror vi nu godt at hun ved:-)

Kan du hjælpe os lidt på vej til hvordan vi forholder os? :-)

Stor hilsen
SMO

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig