Svar: Søvn, amning og flaske
11. september 2012
Alder:
4 mdr.
Kære lidt trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din dreng samlet sover det han har behov for. Det lyder dog også som om at han har brug for din hjælp til at koble fra og overgive sig til søvnen og det er helt fint, at du tilbyder brystet og så lader ham regulere sit behov. Hvis han vil have, så er det der, men vil han ikke, så skal han naturligvis ikke :)
Nogle børn græder lidt inden de skal sove. Man siger at de "lukker overskudsenergi ud". Det er ikke en ulykkelig gråd, snarere en slags overtræt gråd, hvor barnet græder, småklynker og klager sig et par minutter, men herefter falder i søvn. Barnet er således tydeligt træt og parat til at sove, men skal lige "brokke sig lidt", før det overgiver sig. Og måske er det netop dette du oplever hos jer og hvor det så hjælper at vugge ham lidt i slyngevuggen.
Jeg ved fra dit sidste brev at I er ved at flytte til udlandet og at I derfor nok står i flytterod lige nu. Dette påvirker naturligt jer alle, også lillebror, og det kan godt være en forklaring på at han lige nu virker mere urolig og har svært ved at koncentrere sig helt om amning. Det kan også godt påvirke din mælkeproduktion hvis du er lidt stresset så mælken ikke løber helt så hurtigt til ham og han derfor bliver lidt ekstra frustrereret.
Du skal naturligvis gøre det, som fungerer for jer og den situation I står i. Det er rigtig godt at amme og det er dejligt at du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt. Det er også praktisk - og det lyder som om at du har mælk til ham og han er glad for amningen. Men jeg kan også godt forstå hvis du gerne vil have lidt ro på en imellem og derfor tilbyder flaske. Du har tidligere fortalt at du ofte ammer 10-12 gange i døgnet og det er naturligt svært at overskue med alt det andet der også sker lige nu ...
Hvis jeres dreng spiser 100-120 ml af en flaske uden problemer, så lyder det som et reelt behov for mælk og du må naturligvis gerne give ham dette. Da du ammer så meget som du gør, er det ikke sikkert at det vil få nogen betydning, men der er aldrig nogen garantier. Det betyder at jo mere flaske han får jo mindre mælk vil du producere. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere mælk producerer du. Det handler om at jo mere han lægges til, jo mere viser du din krop, at der er behov for mælken. Det vil sige at hvis du begynder at give flaske dagligt og erstatter amningerne med flaske, så vil din krop gå ud fra at han ikke længere har behov for så meget mælk og dermed sættes mælkemængden ned.
Jo yngre barnet er, når man begynder at supplerer med flaske, jo større sandsynlighed er der for at barnet foretrækker flasken. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end af et bryst og barnet vil ofte foretrække den lette mulighed. Jo yngre barnet er, når man begynder at supplere med flaske, jo større sandsynlighed er der således for at amningen stopper ... men igen, når det så er sagt så er der jo også masser af kvinder der giver flaske om aftenen og i øvrigt ammer dag og nat og hvor det fungerer rigtig godt. Hvordan det vil gå hos jer, kan vi desværre ikke vide. Det vil her naturligt spille ind, hvor meget han dier hos dig i løbet af dagen, hvor godt amningen generelt fungerer og hvor mange flasker du vil supplere ham med.
Nutramigen, Profylac og Althera er specielle modermælkserstatninger med højt hydrolyserede proteiner, der anbefales til børn der er i risiko for at udvikle allergi. Det er sådan at spædbørn, hvis forældre eller søskende har haft sikker allergisk sygdom som astma, høfeber, børneeksem eller fødevareallergi vil være i risiko for at udvikle allergisk sygdom. Og flere undersøgelser har vist at man ved at amme eller ved at give højt hydrolyseret modermælkserstatning kan nedsætte risikoen for allergiudvikling, men ikke fjerne risikoen.
Derfor anbefales det at man ammer eller giver speciel erstatning de første 4 måneder. Der er også en effekt af delvist hydrolyseret modermælkserstatning (Nan HA), men den er mindre end effekten af de højt hydrolyserede produkter.
Der sker ikke noget ved at du forsøger dig med forskellige ammestillinger. Hvis du fornemmer at han har svært ved at ligge ned og måske kan have glæde af at du sidder op, så prøv det. Det kan faktisk også stimulere dit bryst og hjælpe ham til at "tømme" brystet bedre, hvis du skifter mellem de forskellige ammestillinger :)
Jeg håber at du ud fra dette kan finde ud af, hvad der er bedst for jer og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, - fortsat held og lykke og god flytning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske