Brev:
Søvn, amning og flaske
11. september 2012
Alder:
4 mdr.
Søvn, amning og flaske
Hej Helen
Min lille dreng på knap 4 måneder har stadig lidt problemer med søvn og amning.
Han sover ca fra 20/21 til 6/7 altså ca 10 timer, om dagen sover han ca 3-3½ timer fordelt på 3 til 4 lure. Ud fra dit sidste svar til mig, tænker jeg at han får nok søvn. Da han for det meste er glad og opmærksom i mellem lurerne.
Han kan til nøds lulles i søvn i lift eller i barnevogn, hvis jeg en sjælden gang er uden for vores hjem. Men han græder altid inden han falder til ro.
Han sover næsten kun i sin slyngevugge om dagen. Her kan han sove 30 – 40 min efter at været blevet vugget i søvn. Herefter vågner som regel lidt op, men kan vugges i søvn og kan nogle gange sove 1 – 1½ time.
Er det ok, han sover i slyngevuggen og vi vugger ham. Vi stopper selvfølgelig med at vugge når han sover, men må oftest stå på vagt og vugge igen efter 10 – 20 min.
Når han vågner, er han oftest sulten, og min fornemmelse er, at han tit vågner fordi han er sulten. Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal få ham mættet bedre, inden han skal sove. Jeg har prøvet at amme – pusle – amme, men det vil han slet ikke. Han går helt i det røde felt, hvis jeg forsøger at amme ham, når han ikke selv siger til.
Det skal siges, at jeg næste altid ammer ham i soveværelset for nedrullede gardiner, så der er ikke så meget han kan blive forstyrret af. Men kan det være en ulempe, at vi ligger ned? Kan det være svært for ham at spise liggende – det ville da være svært for mig.
Om dagen bliver han ammet ca hver 3. time.
Om natten vågner han stadigt hver 1½ - 2 time og spiser, hvorefter han oftest sover videre.
De sidste par dage, har vi prøvet at give han en flaske om aftenen. Fordi han igen ikke ville ammes, selvom han tydeligt var sulten. Det er som om han er på en aften-ammestrejke, som han så kompenserer for, ved at spise natten igennem.
Nå men, han ville gerne tage flasken og drak 120 ml og 100 ml dagen efter (vi har eller ikke rigtig kunne få ham til at tage flaske tidligere, da du foreslog dette). Herefter sov han så 3 timer :) og vågnede betydelig færre gange natten igennem.
Jeg er i noget af et dilemma, for jeg vil egentlig gerne amme ham, da både hans far og jeg har astma og allergi (dog ikke mælkeallergi). På den anden side, ville jeg jo være glad for lidt mere søvn og overskud til storebror og de daglige gøre mål. Og måske endda en tur med barnevognen :)
Men er det sandsynligt at jeg kan amme ham og supplere ham med flaske inden sengetid. Eller vil han så hurtigt foretrække flasken?
Hans alder taget i betragtning har vi givet ham NAN HA (og ikke nutrimigen, som man vidst anbefaler til allergidisponerede børn). Er det mon ok?
Med venlig hilsen
en lidt træt mor