Søvn, amning og flaske

11. september 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn, amning og flaske

Hej Helen

Min lille dreng på knap 4 måneder har stadig lidt problemer med søvn og amning.

Han sover ca fra 20/21 til 6/7 altså ca 10 timer, om dagen sover han ca 3-3½ timer fordelt på 3 til 4 lure. Ud fra dit sidste svar til mig, tænker jeg at han får nok søvn. Da han for det meste er glad og opmærksom i mellem lurerne.

Han kan til nøds lulles i søvn i lift eller i barnevogn, hvis jeg en sjælden gang er uden for vores hjem. Men han græder altid inden han falder til ro.
Han sover næsten kun i sin slyngevugge om dagen. Her kan han sove 30 – 40 min efter at været blevet vugget i søvn. Herefter vågner som regel lidt op, men kan vugges i søvn og kan nogle gange sove 1 – 1½ time.
Er det ok, han sover i slyngevuggen og vi vugger ham. Vi stopper selvfølgelig med at vugge når han sover, men må oftest stå på vagt og vugge igen efter 10 – 20 min.

Når han vågner, er han oftest sulten, og min fornemmelse er, at han tit vågner fordi han er sulten. Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal få ham mættet bedre, inden han skal sove. Jeg har prøvet at amme – pusle – amme, men det vil han slet ikke. Han går helt i det røde felt, hvis jeg forsøger at amme ham, når han ikke selv siger til.

Det skal siges, at jeg næste altid ammer ham i soveværelset for nedrullede gardiner, så der er ikke så meget han kan blive forstyrret af. Men kan det ...

Annonce

... være en ulempe, at vi ligger ned? Kan det være svært for ham at spise liggende – det ville da være svært for mig.

Om dagen bliver han ammet ca hver 3. time.
Om natten vågner han stadigt hver 1½ - 2 time og spiser, hvorefter han oftest sover videre.

De sidste par dage, har vi prøvet at give han en flaske om aftenen. Fordi han igen ikke ville ammes, selvom han tydeligt var sulten. Det er som om han er på en aften-ammestrejke, som han så kompenserer for, ved at spise natten igennem.
Nå men, han ville gerne tage flasken og drak 120 ml og 100 ml dagen efter (vi har eller ikke rigtig kunne få ham til at tage flaske tidligere, da du foreslog dette). Herefter sov han så 3 timer :) og vågnede betydelig færre gange natten igennem.

Jeg er i noget af et dilemma, for jeg vil egentlig gerne amme ham, da både hans far og jeg har astma og allergi (dog ikke mælkeallergi). På den anden side, ville jeg jo være glad for lidt mere søvn og overskud til storebror og de daglige gøre mål. Og måske endda en tur med barnevognen :)
Men er det sandsynligt at jeg kan amme ham og supplere ham med flaske inden sengetid. Eller vil han så hurtigt foretrække flasken?

Hans alder taget i betragtning har vi givet ham NAN HA (og ikke nutrimigen, som man vidst anbefaler til allergidisponerede børn). Er det mon ok?

Med venlig hilsen
en lidt træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor