Svar: Starter arbejde og hun nægter flaske

4. september 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lise

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er ofte to ting som spiller ind, når barnet ikke vil tage flaske:

1. Sutteteknikken. Det er anderledes at sutte på en flaske end på et bryst og barnet bliver forvirret over teknikken.

2. Smagen. Mælken smager forskelligt, - modermælk er ofte mere sødt og modermælkserstatning mere surt i smagen.

Hos jer har I forsøgt med udmalket modermælk og det lyder som om at hun har svært ved teknikken. Der sker dog ikke noget ved at forsøge med erstatning for at se om hun på grund af en anden smag, så pludselig finder ud af at det er noget andet og derfor så også sutter på en ny måde.

I har også forsøgt med forskellige flasketyper og det lyder som om at der ikke er andet for end at blive ved ... Nogle børn har det svært med sutter i silikone og her kan man forsøge med en naturgummisut. Andre modsat.

Nogle børn har glæde af en elastisk flaskesut - det laver blandt andet Pigeon og Tommy Tippee mener jeg og det kan være et forsøg værd. Andre børn lykkes det at få til at tage en meget bred og flad flaskesut med ventil - det kunne f.eks. være en anatomisk NUK sut i latex/naturgummi - hvis du kan finde den eller noget lignende.

Hvis hun bruger en almindelig sut, så kan det også være en idé at forsøge med flaskesut der ligner den sut hun almindeligvis bruger.

Jeres datter vil ikke kunne klare sig uden mælk fra kl 9.30-16 og hvis hun ikke tager imod flaske, så må far give hende mælk på anden vis. Hun kan her drikke lidt af et lille bæger eller snapseglas. Det kræver lidt teknik, men kan godt lykkes. Hun vil sandsynligvis bruge tungen ned i bægeret og på den måde lappe mælken i sig.

En anden ...

Annonce

... mulighed er at I køber nogle 10 ml sprøjter, som far så kan trække mælken op i og dryppe i munden på hende. Hun vil sandsynligvis med stor vacuum kunne suge stemplet i bund i sprøjten og på den måde få mælken ind og synke. Far kan så gentage igen og igen indtil hun har fået mælk nok. Stadig skal han så blive ved med at forsøge med flasken og ofte lykkes det til sidst, fordi hun vænner sig til at mor ikke er der og brystet derfor er udelukket og det accepteres at få mælken på en ny måde.

Det kan også være en god idé at forsøge med flaske sen aften, hvor hun sover, for at se om hun vil acceptere den i søvne.

Det kan være en idé at forsøge at give flasken imens hun ligger i sin seng eller imens hun ligger i en barnevogn - et sted, som hun ikke forbinder med at spise.

Og så kan du også prøve at amme hende og så undervejs prøve at erstatte brystet med flasken, for at se om hun vil acceptere det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke nogen faste regler for hvordan, det vigtigste er at hun tager imod flasken, så hendes behov bliver dækket.

Skemad bør vente til hun er både mentalt og fysiologisk parat - men det er rigtigt at det naturligvis også er en mulighed for far at give hende noget. Det er dog meget små mængder hun kan få i 4 måneders alderen og det kan ikke erstatte hendes behov for mælk / væske. De få skefulde skemad hun kan få bør komme ud over det vanlige indtag af mælk.

Måske har far mulighed for at komme forbi med hende, hvor du arbejder, så hun midt på dagen stadig kan få lov til at blive ammet ....? Måske nægter hun fordi hun er gladest for den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i ...:)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.