Brev:
Starter arbejde og hun nægter flaske
4. september 2012
Alder:
4 mdr.
Starter arbejde og hun nægter flaske
Kære Helen
Jeg blev mor til min dejlige datter for snart 4 måneder siden (født den 15/5, ved igangsættelse 8 dage over termin).
Jeg har fuldammet hende ind til nu. Mit problem er at jeg skal starte på arbejde og hun nægter at tage en flaske. Vi har prøvet stort set alt synes jeg, men ingen succes. (forskellige flasker, at jeg forlod huset og min kæreste gav flaske, at vores maid gav flaske, sutter med mange huller, sutter med få huller osv). Vi har altid stoppet, når hun blev ked af det.
Vi prøvede første gang da hun var 3 uger gammel og her gik det nogenlunde, igen ved 6 uger hvor hun drak pænt, men nu er det ligesom om at hun har glemt hvordan man gør???
For en uges tid siden blev vi enige om at ”sætte hårdt mod hårdt” så jeg gik i amme strejke med den tanke at hvis hun blev sulten nok, skulle hun nok tage flasken, men nej. Hun tager højst 10-15 ml og det tager ca. en halv time. Det skal lige siges at vi kun har prøvet med min udmalkede modermælk.
Efter 6 timer, ”turde” jeg ikke længere og gav efter og ammede en meget sulten pige, men i øvrigt stadig glad og smilende?!?
Det er umiddelbart min tanke at hun ikke mestrer teknikken og at sætte ”hårdt mod hårdt” således ikke vil løse vores problem.
Jeg har læst dine besvarelser til andre mødre med samme problem og føler virkelig at vi har prøvet alt, så nu er mine spørgsmål kort og godt:
Er der en mulighed for at hun ville tage MME hvis vi prøvede med det, eller tænker du, at det kun er fordi at hun ikke kan finde ud af flasken at hun ”nægter”?
Jeg ville egentligt være ked af at begynde på grød/mos allerede nu, men kunne det være en idé?
Kan hun, hvis alt fejler, klare at undvære amning fra 9.30 til 16 hvis far tilbyder flaske jævnligt og evt. prøver med modermælk på en ske.
Umiddelbart er det jo al for lang tid og jeg frygter jo både at hun bliver dehydreret og ikke får den næring hun har brug for.
Jeg ville allerhelst blive hjemme, men det er på ingen måde en mulighed. Vi bor i Uganda, hvor barslen er 3 måneder.
Bedste hilsner
Lise