Svar: Bider mig i brysterne
16. juli 2012
Alder:
7 mdr.
Kære mor
AV, AV, AV! Det gør bare så ondt .. og eg kan godt forstå at du gerne vil have bideriet til at stoppe.
Jeres dreng er meget bevidst nu, så han ved godt at han ved at bide dig, får en reaktion. Han ved ikke at det gør ondt og forstår ikke hvor ubehageligt det er for dig og han gør det ikke med vilje, for at genere dig, men han fornemmer, at når han gør det, så sker der noget med dig - og det udforsker han. Det er derfor du lige nu oplever at han rent faktisk bider og derefter griner til dig - for ham er det en leg.
Derfor er det vigtigt, hvis det sker, at du reagerer så voldsomt med et AV eller Nej!, at han bliver så forskrækket og ked af det, at han finder ud af at det ikke er sjov. At det ikke er en leg. Men når det er sagt, så er det dog lagt bedre at forebygge at det sker, for jo mere du kan undgå det, jo mere glemmer han det og jo bedre vil amningen kunne fortsætte :)
Du skal være opmærksom på om han især gør det først eller sidst i en amning.
Hvis han gør det først i amningen, så kan det være en god idé at stimulere brystet lidt så du får sat gang i nedløbsrefleksen før du lægger ham til. Jo lettere mælken flyder, jo mindre tendens vil han have til at bide dig.
Hvis han gør det sidst i amningen, så kan det være en rigtig god idé at du afbryder amningen før tid, for at undgå at han bider dig. Han skal naturligvis have sin mælk, men ofte vil han begynde at bide der, hvor han har fået noget at drikke og derfor har mere overskud til at begynde at lege.
Stille og roligt vil amningerne også blive sat ned og det vil i forhold til hans alder nu f.eks. være en rigtig god idé at du trapper ned og ammer ham 4 gange dagligt - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Om formiddagen kan du således begynde at erstatte amningen med et mellemmåltid og netop det at du skærer amningerne ned vil ofte også gøre at han behov for brystet og glæden ved at die ved brystet øges, når du så lægge ham til. Så han derved også spiser mere og bedre, når han tilbydes brystet og ikke længere leger helt så meget med brystet ...
Alternativet er naturligvis at forsøge med en flaske, hvilket I jo også allerede prøver, men det lyder som om at han vil have den ægte vare ... :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske