Svar: Bider mig i brysterne

16. juli 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

AV, AV, AV! Det gør bare så ondt .. og eg kan godt forstå at du gerne vil have bideriet til at stoppe.

Jeres dreng er meget bevidst nu, så han ved godt at han ved at bide dig, får en reaktion. Han ved ikke at det gør ondt og forstår ikke hvor ubehageligt det er for dig og han gør det ikke med vilje, for at genere dig, men han fornemmer, at når han gør det, så sker der noget med dig - og det udforsker han. Det er derfor du lige nu oplever at han rent faktisk bider og derefter griner til dig - for ham er det en leg.

Derfor er det vigtigt, hvis det sker, at du reagerer så voldsomt med et AV eller Nej!, at han bliver så forskrækket og ked af det, at han finder ud af at det ikke er sjov. At det ikke er en leg. Men når det er sagt, så er det dog lagt bedre at forebygge at det sker, for jo mere du kan undgå det, jo mere glemmer han det og jo bedre vil amningen kunne fortsætte :)

Du skal være opmærksom på om han især gør det først eller sidst i en amning.

Hvis han gør det først i amningen, så kan det være en god idé at stimulere brystet lidt så du får sat gang i nedløbsrefleksen før du lægger ham til. Jo lettere ...

Annonce

... mælken flyder, jo mindre tendens vil han have til at bide dig.

Hvis han gør det sidst i amningen, så kan det være en rigtig god idé at du afbryder amningen før tid, for at undgå at han bider dig. Han skal naturligvis have sin mælk, men ofte vil han begynde at bide der, hvor han har fået noget at drikke og derfor har mere overskud til at begynde at lege.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Stille og roligt vil amningerne også blive sat ned og det vil i forhold til hans alder nu f.eks. være en rigtig god idé at du trapper ned og ammer ham 4 gange dagligt - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Om formiddagen kan du således begynde at erstatte amningen med et mellemmåltid og netop det at du skærer amningerne ned vil ofte også gøre at han behov for brystet og glæden ved at die ved brystet øges, når du så lægge ham til. Så han derved også spiser mere og bedre, når han tilbydes brystet og ikke længere leger helt så meget med brystet ...

Alternativet er naturligvis at forsøge med en flaske, hvilket I jo også allerede prøver, men det lyder som om at han vil have den ægte vare ... :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.