Svar: Ændre amme-rytme?
8. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Kære A & I
Tak for jeres brev :)
Det er en rigtig god idé at I forsøger at få jeres dreng til at indtage mere mælk i løbet af dagen, så han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten. Og netop med den alder jeres dreng har nu, så risikere man ofte at komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Det kan derfor være en rigtig god idé at amme af to omgang i løbet af dagen, så han får mælk når han vågner, herefter aktiveres, leges med, tumles med osv. og så tilbydes brystet igen inden han atter skal sove. Når han så vågner næste gange, så starter du med at amme ham fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, aktiverer og leger og ammer så fra modsatte bryst inden du putter ham igen.
Det at amme fra begge bryster mellem hver lur kan for det første sikre ham lidt ekstra mælk, men det kan også være med til at stimulere din mælkemængde lidt ekstra og når han søger brystet meget om natten, så kan det godt være for at sætte mælkemængden lidt op. Om natten producerer du nemlig ekstra af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så netop natamning er vigtig for øgning af mælkemængden. Men stadig er det jo også vigtigt og godt at sove lidt om natten :)
Det kan være en god idé i en periode at give ham et bad i løbet af dagen, hvor du ammer ham inden han kommer i bad og så ammer ham rigtig god igen, når han kommer op, hvor efter han så skal sove. Det kan være en måde at få ham fyldt ekstra op på i løbet af dagtimerne og ofte spiser børn godt både før og efter et bad og sover ofte også godt derefter, så han igen er parat til at spise mere, når han så igen vågner.
Det vil også være en rigtig god idé at du begynder at arbejde på at han ikke falder i søvn med brystet i munden men lige registrerer at brystet er væk, når han overgiver sig til søvnen. Det betyder ikke at han skal være vågen, når du putter ham. Han skal stadig have sin mælk, ammes og være lige ved at falde i søvn, men ikke sove helt. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet som når han ligger i din favn eller puttes i liften (som han stille og roligt skal ud af) og han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du kan evt. overveje om I skal købe nogle brio bed-rockers, så kan du vippe sengen lidt og give ham lidt vuggende bevægelser på den måde ... ligger han i barnevognen så tril den frem og tilbage eller kør ham en tur, så han på den måde lulles til ro.
Og prøv så om natten ikke per automatik at give ham brystet, men prøv at lulle ham lidt videre, når han vågner let op. Lad ham registrere at du er der, mærke dine hænder, din ro osv. uden at du nødvendigvis giver ham brystet. Så det er om natten at han kan sove 3-4 timer uden mælk og ikke om dagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske