Svar: Ulykkelig i forbindelse med amning
1. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det er for tidligt at begynde med grød. Det er vigtigt at jeres datter er parat både fysiologisk og mentalt og det lyder faktisk ikke til at være helt tilfældet. Det anbefales også at man tidligst starter ved 4 måneder.
Man kalder det ammestrejke, når børn pludselig ikke vil tage brystet eller protesterer højlydt, når de lægges til og det kan skyldes mange forskellige ting.
Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange at der kan være store udsving i mælkeproduktionen. Det afhænger helt at hvor hyppigt og hvor længe barnet dier, hvor meget der produceres. Hvis I har travlt, stresser rundt og skal nå en masse så producerer du mindre mælk end hvis I slapper mere af og har mere tid. Din datter har en alder nu hvor hun er meget mere opmærksom på verden og derfor let lader sig forstyrrer og derfor kan det være ekstra vigtigt netop nu at forsøge at skabe ro omkring amning og ammetidspunktet.
Ofte kan det være en god idé at du lægger dig med hende og ammer hende i din seng om dagen, nedrullede gardiner, mørkt og køligt soveværelse og så lader hende die og sove nær dig, kan give en helt anden ro og få amningen til at fungere igen.
Amning om natten er også stadig vigtig. Du producere mere af det mælkestimulerende hormon om natten og derfor er det vigtigt ikke at arbejde på at barnet skal "sove igennem" hele natten allerede nu ...
Børn bliver let frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, ligesom de kan blive frustrerede, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken løber for stærkt, så må man lade den første mælk sprøjte ud - du kan fange den i en stofble og så lægge til igen bagefter. Det er den vandholdige mælk som kommer først og i stor fart, så det betyder ikke så meget, at barnet ikke lige får det første.
Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe dig at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden du lægger din datter til. Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe en lille smule mælk ind i mundvigene på hende når hun ligger ved brystet, så hun kan smage at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat.
Ammestrejke kan opstå akut fra den ene dag til den anden eller det kan ske langsomt over en længere periode. Hvordan du har det, har stor betydning. Hvis der i jeres familie er sket noget, der giver uro, dårlig eller trykket stemning så vil det kunne påvirke amningen negativt.
Nogle gange afviser barnet brystet fordi det er ved at få tænder, andre gange fordi mor er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til din datters alder.
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Eller hvis man begynder at dyrke mere sport - det kan påvirke smagen af mælken, så den smager mere "surt".
De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.
Du skal også overveje og måske lige få lægen til at tjekke om jeres datter kan have f.eks. en svampeinfektion. Hvis hun har det så kan det gøre ondt at die og hun kan faktisk godt have svamp i munden, igennem hele tarmsystemet og i bleområdet. Hvis hun har svamp så skal du være opmærksom på at I begge skal behandles, når du ammer eller vil I smitte hinanden igen og igen. Du kan godt have svamp i og på bryste uden nødvendigvis at have symptomer og skal behandles alligevel.
Vær opmærksom på ikke at presse hende til brystet, og ikke holde dine hænder på hendes baghoved, da det ofte vil føles som et pres og netop gøre at hun laver en "flitsbue" og trækker sig væk fra brystet. Prøv at lade hendes hoved blive støttet af dine arme eller af en pude eller læg dig ned og am hende liggende, da hun så ikke har pres på hovedet.
Måske har hun ondt i maven og bør behandles for en maveinfektion - prøv at tale med lægen om dette.Den gråd du beskriver, hvor hun græder lidt, dier hos dig, slipper og smiler, græder lidt og dier igen, slipper og græder lidt, lyder som om at det måske gør lidt ond at få mælken ned i maven og det vil være rigtig fint at få undersøgt om hun mon har en infektion. Lad lægen vurdere om der f.eks. skal tages afføringsprøver ...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre - har fået lidt idé om, hvad årsagen mon kan være hos jer og hvordan I kan komme videre ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske