Brev:
Ulykkelig i forbindelse med amning
1. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Ulykkelig i forbindelse med amning
Kære Helen.
Først og fremmest tak for dine gode råd på mine tidligere spørgsmål!
Jeg skriver til dig nu fordi min lille datter på 3 måneder og 3 uger de sidste 3 uger har været meget ked af det i forbindelse med amning og været svær at få til at spise.
Når jeg ligger hende til begynder hun ofte at græde allerede når jeg ligger hende til rette, altså inden hun overhoved er begyndt at spise og vil så ikke tage fat, andre gange tager hun fat men slipper så igen og græder. Nogen gange græder hun længe inden hun tager fat, men når hun så endelig tager fat spiser hun godt... Jeg prøver forskellige ammestillinger, men det hjælper kun sjældent. Det der ofte virker bedst, når hun er blevet meget ked af det er at sidde og hoppe med hende på armen på en pilatesbold og så prøve at ligge hende til, når hun er faldet til ro. Ofte er jeg nød til at blive ved med at hoppe under hele amningen.
Om natten er der ingen problemer, men her tager jeg hende også næsten altid over allerede, når hun begynder at ligge og rode rundt og er ved at vågne og så spiser hun halvt i søvne. Når hun vågner fra sine lure skynder jeg mig også at ligge hende til, og så går det som regel bedre end hvis hun er blevet helt vågen og end ved amningerne inden hun skal sove.
Hun har lige siden fødslen haft en rigtig god appetit og stort suttebehov og er derfor blevet ammet meget hyppigt og har også taget rigtig godt på og er gået fra en gennemsnitlig vækstkurve til den øverste. Da hun begyndte med at være ked af det, når jeg lagde hende til tænkte jeg derfor, at det kunne være fordi hun ikke længere ville ammes helt så hyppigt og når hun blev ked af det i forbindelse med amning stoppede jeg og lavede noget andet med hende. Så blev hun for det meste gladere igen, men efter lidt tid blev hun så ofte ked af det igen, og så startede det forfra. Jeg synes desuden jeg kan kende gråden som hendes sulten-gråd (som efterfølgende ofte går over i helt ulykkelig/frustreret skrigen) så jeg tror ikke det er fordi hun ikke er sulten. Da hun blev vejet i sidste uge var hun da også gået en vækstkurve ned.
Jeg har ligeledes overvejet om det var fordi der ikke er mælk nok, men jeg har generelt haft meget mælk, og nogen af de gange, hun har været ked af det har der stået en stråle mælk ud fra brystet, når hun slipper. Men det føles dog som om produktionen er gået lidt ned, når hun har haft nogen dage, hvor hun ikke har ville spise lige så meget. Vi har derfor et par enkelte gange prøvet at suplere med en flaske, men det var hun ikke interesseret i.
Vi tror måske det kan hænge sammen med, at hun i en periode har haft opkastninger og gylpet meget og i forbindelse med det næsten altid græd, så det er jo tegn på at det var ubehageligt for hende. Og måske er hun begyndt at forbinde amningerne med den efterfølgende gylpning/opkastning. Det lugtede også surt så der kom sandsnligvis mavesyre med op, og vi snakkede med lægen om, at hun muligvis har refluks. Hun er derfor begyndt at få noget syreneutraliserende medicin (gaviscon) et par gange om dagen. Det har hjulpet på gylpning/opkast, der nu er meget sjældent og derfor er hun generelt blevet lidt gladere, men det har kun hjulpet lidt på amme-problemet. Desuden har hun fået meget tynd mave og har nu afføring 6-7 gange om dagen og den er ofte meget grøn, nogen gange helt skriggrøn som tangsalat. Og vi giver hende kun meget lidt nu (lidt under en mililiter tre gange dagligt).
Sundhedsplejersken har for et par dage siden rådet os til at prøve at se om hun vil have lidt grød fordi det kunne hjælpe på refluks, så vi er så småt begyndt at præsentere hende for forskellige smagsprøver. Hun har pt. ikke været interesseret i grøden, blandet med frugtmos, men har godt ville sutte lidt på noget melon og er generelt meget nysgerrig og glad for at putte ting i munden, så vi tænker at det nok snart kommer, men vil selvfølgelig ikke presse hende.
Vi overvejer også om det kan skyldes, at hun pga af der hvor hun er i sin udvikling har svært ved at koncentrere sig om amningen og derfor bliver frustreret over, at hun hellere vil opleve alt muligt andet men samtidig også er sulten. Hun er en meget opmærksom pige, der følger med i alt hvad der sker og selv de gange hvor aminingen ellers er uproblematisk slipper hun ofte hvis hun får øje på noget eller hører noget, så jeg går næsten altid ind i soveværelset, når hun skal ammes. Hun slipper også ofte og smiler og pludrer til mig (hvilket er super sødt), men midt i det kan hun så pludselig blive ked af det. Men kan det virkelig være det der kan gøre hende så ulykkelig? Det er nemlig ikke bare lidt smågråd men kan ende i virkelig høj gråd/skrig, hvor hun bliver helt rød i hovedet og stiv i kroppen, og det stopper som regel ikke før jeg har fået hende til at spise. Undervejs kan jeg dog midlertidigt trøste hende ved at gå med hende og "hoppe" med hende.
Det skal nævnes at hun generelt har en meget høj gråd og også tidligere har haft lange grådture. Fra hun var små tre uger og næsten indtil hun blev to måneder havde hun flere gange hver uge timelange grådture, som vi aldrig fandt årsagen til. Muligvis overtræthed, for det var nogenlunde samtidig med at det aftog at hun blev bedre til at sove.
Efterfølgende har hun også ind imellem grådture når jeg har hende med ude til fx mødregruppe eller gymnastik, hvor hun ikke lige som de andre babyer vil lægge på det fælles aktivitetstæppe el. lign. Jeg prøver derfor at skærme hende og gøre hende tryg ved at have hende meget på armen og i øvrigt være opmærksom på at hun ikke bliver overstimuleret når vi er meget ude - og så ikke mindst sørge for at det kun er et par gange om ugen hun er fremmede steder - og det hjælper som regel. Kombinationen med amme-problemet og at være ude er rigtig dårlig, her har der været et par gange hvor hun virkelig blev ulykkelig og jeg slet ikke kunne få hende til at spise, heller ikke selvom jeg er gået ind i et rum, hvor der ikke er andre.
Hun er i øvrigt heldigvis glad en stor del af tiden. Smiler og pludrer og er fuldt med rent udviklingsmæssigt.
Jeg håber meget du kan hjælpe og har et bud på hvad problemet kan skyldes og hvad jeg kan gøre. For det er virkelig synd for hende at hun skal blive så ked af det.
De bedste hilsner
Mor