Svar: Afsporet amning
28. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du har kæmpet rigtig meget for at få amningen til at fungere. Først ammet med brik, så stimuleret og malket ud med brystpumpe, derefter arbejdet på at få brikken fra osv. ... jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.
Amning er godt og der er ingen tvivl om at de 2 snart 3 måneder med amning har været rigtig godt for din dreng. Det har givet ham nogle ekstra næringsstoffer og det er rigtig fint! MEN, amning skal ikke være for enhver pris og hverdagen skal naturligvis fungere godt for jer begge, derfor skal du træffe det valg, som du umiddelbart føler vil være bedst for jer.
I forhold til allergi, så kan man sige at det vil være en god idé at bibeholde amning til han er 4 måneder gammel, det vil sige godt en måned mere og da du på sigt egentlig gerne vil stoppe og gå helt over til flaske, så tænker jeg, at det hos jer måske netop vil passe rigtig godt at du ammer det du kan og har lyst til, bruger den mælk I har i fryseren og så stille og roligt går over til at give mere og mere flaske. Det vil være helt okay.
Dette gøres ved at du erstatter en amning af gangen med flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 5 gange i døgnet og giver flaske 2 gange, så vil det være rigtig fint at du i en periode går over til at amme 4 gange i døgnet og giver 3 flasker, derefter amme 3 gange i døgnet og give 4 flasker, så amme 2 gange i døgnet og give 5 flasker osv. Det kan også være at du i en længere perioder kan bibeholde amningen om natten. Nogle kvinder kan godt dette og det er praktisk og dejligt at kunne lægge barnet til brystet f.eks. tidlig morgen og derefter sove videre ... :) Du må prøve at vurdere hvordan I begge (alle tre) trives bedst :)
Hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt, så skal du naturligvis gøre dette og du skal her være opmærksom på at det er hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde. Det betyder at jo mere flaske du giver, jo mindre vil du amme, fordi han naturligt komme mindre hyppigt til brystet og derfor vil det nedsætte din mælkemængde, når og hvis du begynder at erstatte amning med flaske.
Hans mælkebehov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Det betyder at hvis han f.eks. vejer 6000 gram, så er hans døgnbehov 1000 ml mælk. Fordeles dette på 6-8 måltider, så skal han have mellem 125-170ml hver gang.
At han ikke gylper så meget på modermælkserstatning som på modermælk handler sandsynligvis om at det "ligger tungere i maven". Du fortæller at du ofte ammer afbryder amningen efter 15 minutter - han spiser således ikke færdig? Det at du har stimuleret ekstra med brystpumpe kan godt gøre at du har en overproduktion af mælk lige nu og det betyder at han naturligvis kan få en del mælk hos dig på de 15 minutter, men det betyder også at han måske får en stor del vandholdig mælk.
Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af modermælken er vandholdig og slukker tørsten. Den ligner lidt skummetmælk i konsistensen når du malker ud. Den næste del af mælken er mere "rigtig mad", den ligner letmælk og den sidste del af mælken er tyk som fløde. Når du malker ud vil den lægge sig øverst oppe i flasken som en federe mælk. Det er vigtigt at han får lov til at spise færdig ved et bryst af gangen, fordi han derfor får den tykkere mælk, der ligesom modermælkserstatningen "ligger tungere i maven".
Det vil ofte også være sådan at du først på dagen har et noget større mælkevolumen og dermed mere vandholdig mælk, end du har sidst på dagen, hvor mælken er mere koncentreret. Sandsynligheden for at han gylper mest først på dagen er derfor større end sidst på dagen .. :)
Så længe han tager fint på og ikke virker påvirket af sit gylperi, så gør man ikke noget ved det.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske