Brev:
Klar til at få bleen af?
28. juni 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Klar til at få bleen af?
Hej Helen.
Nu er vores pige blevet tre år, og vi har i noget tid prøvet at få hende til at se det smarte i potten. Hun har før tisset i den og også lavet et par gange. Det gik fint, men nu er interessen dalet igen.
Én gang hvor hun sad på potten rejste hun sig pludselig op og blev helt stiv i kroppen og klemte ballerne sammen. Hun blev ked af det, og jeg kunne se på hende, at hun skulle have afføring, men ikke ville gøre det i potten. Jeg kunne ikke nå at få en ble på hende (det kunne vist fysisk heller ikke lade sig gøre, da hun var så stiv i kroppen) og hun blev panisk, da jeg prøvede at løftede hende hen over toilettet eller potten. Det endte med, at hun havde afføring på gulvet, og hun blev rigtig ked af det. Det hele skete meget hurtigt! Jeg sagde ’pyt med det’, mens hun græd, og hun blev med at sige, at hun havde lavet pølser på gulvet. Vi fik tørret op og vasket hende og snakkede om det. Jeg havde det virkelig dårligt, fordi jeg kunne se på hende, at det var en rigtig dårlig oplevelse for hende.
Siden har potten ikke været populær. Nu har vi fået et sæde til toilettet, som hun selv kan kravle op på. Hun har ikke tisset i toilettet endnu, men hun beder selv om at prøve at sidde der og læse bøger med os. Hun har nok siddet der 3-4 gange på 4 dage.
Hun laver i bleen og har absolut ikke tid til at få en ren ble på ;-) Vi prøver at forklare hende, at man skal sige, når man har lavet i bleen, for ellers kan numsen blive rød og øm. I de sidste par uger har de i vuggestuen trænet potte og toilet med de største børn. I dag snakkede jeg med en pædagog om det, og hun sagde, at vi her i sommerferien inden børnehavestart, kan tage bleen af hende en dag, hvor vi skal være hjemme. Så kan hun opleve, at hun (formentlig) tisser i bukserne og mærke hvad det er for noget. Og så have toilettider hver anden time. Så mente hun ikke, at det vil tage mere end en uges tid, inden hun er renlig.
Vi har nogle venner, som har brugt samme metode – med succes. Vores overvejelser går jo på, om hun er klar… Og om man SKAL vente til hun bliver det, eller om det kan fremskyndes ved at tage bleen af hende nogle timer om dagen?
Men den lille forhistorie in mente - hvad er så din holdning til det hele?
Hilsen Mette