Klar til at få bleen af?

28. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Klar til at få bleen af?

Hej Helen.

Nu er vores pige blevet tre år, og vi har i noget tid prøvet at få hende til at se det smarte i potten. Hun har før tisset i den og også lavet et par gange. Det gik fint, men nu er interessen dalet igen.

Én gang hvor hun sad på potten rejste hun sig pludselig op og blev helt stiv i kroppen og klemte ballerne sammen. Hun blev ked af det, og jeg kunne se på hende, at hun skulle have afføring, men ikke ville gøre det i potten. Jeg kunne ikke nå at få en ble på hende (det kunne vist fysisk heller ikke lade sig gøre, da hun var så stiv i kroppen) og hun blev panisk, da jeg prøvede at løftede hende hen over toilettet eller potten. Det endte med, at hun havde afføring på gulvet, og hun blev rigtig ked af det. Det hele skete meget hurtigt! Jeg sagde ’pyt med det’, mens hun græd, og hun blev med at sige, at hun havde lavet pølser på gulvet. Vi fik tørret op og vasket hende og snakkede om det. Jeg havde det virkelig dårligt, fordi jeg kunne se på hende, at det var en rigtig dårlig oplevelse for hende.

Siden har potten ikke været populær. Nu har vi fået et sæde til toilettet, som hun selv kan ...

Annonce

... kravle op på. Hun har ikke tisset i toilettet endnu, men hun beder selv om at prøve at sidde der og læse bøger med os. Hun har nok siddet der 3-4 gange på 4 dage.

Hun laver i bleen og har absolut ikke tid til at få en ren ble på ;-) Vi prøver at forklare hende, at man skal sige, når man har lavet i bleen, for ellers kan numsen blive rød og øm. I de sidste par uger har de i vuggestuen trænet potte og toilet med de største børn. I dag snakkede jeg med en pædagog om det, og hun sagde, at vi her i sommerferien inden børnehavestart, kan tage bleen af hende en dag, hvor vi skal være hjemme. Så kan hun opleve, at hun (formentlig) tisser i bukserne og mærke hvad det er for noget. Og så have toilettider hver anden time. Så mente hun ikke, at det vil tage mere end en uges tid, inden hun er renlig.

Vi har nogle venner, som har brugt samme metode – med succes. Vores overvejelser går jo på, om hun er klar… Og om man SKAL vente til hun bliver det, eller om det kan fremskyndes ved at tage bleen af hende nogle timer om dagen?

Men den lille forhistorie in mente - hvad er så din holdning til det hele?

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder