Brev:
Afsporet amning
28. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Afsporet amning
Kære Helen
Nå, så er der endnu et spørgsmål fra mig.
Lige siden min lille dreng blev født for 10 uger siden, synes jeg det har været lidt problematisk med amningen: Han spiser godt ved brystet, men efter et par uger havde han ikke taget nok på, og derfor supplerede vi med MME. Vi havde ikke styr på hvor meget han fik hos mig, og måske overfodrede vi ham med MME (han har aldrig rigtig selv sagt stop, hverken ved flasken eller ved brystet). I hvert fald fik han frygtelig ondt i maven, og vi havde ham til zoneterapi og giver ham Bio Gaia-dråber. Det har hjulpet! Han er blevet en glad lille dreng igen, og virker slet ikke generet af sin mave mere.
Samtidig med mavebøvlet malkede jeg en del ud, for at sætte produktionen op, og fordi jeg brugte suttebrikker (jeg har hørt at babyer kan have svært ved at tømme brystet, når man bruger brik). Nu er jeg så begyndt at amme mere, og vi giver mindre erstatning (en flaske om morgenen og en sidst på eftermiddagen - 120ml begge gange. Nogle gange også een om aftnen). Jeg har derudover smidt suttebrikken igen. Men nu er min lille søn pludselig begyndt at gylpe rigtig meget. Han gør det IKKE efter han har fået erstatning, men kun efter han har fået hos mig, og han gylper helt sikkert i forbindelse med at han bliver bøvset, og nogle gange også senere. Der er meget af det, og indimellem (mest sidst på eftermiddagen) kan han godt virke generet af det. Kan udmalkningen have generet min søns optag af mælken?
Overspiser han (han kan ikke selv sige stop, og jeg afbryder oftest amningen efter ca. 15 min ved hvert bryst - måske længere ved det ene og kortere ved det andet)? Det interessante er bare, at min kæreste var alene hjemme med ham en dag, hvor lillefyren både fik modermælk og MME på flaske, og efter modermælken gylpede han relativt meget, men ikke efter MMEen. Og her var mængden altså den samme.
Jeg synes det hele vejen har igennem har været lidt bøvlet med amningen, og overvejer kraftigt at stoppe helt, men hvad synes du? Skal jeg fortsætte med at amme, selvom han gylper så meget efter hvert måltid? Jeg har en fornemmelse af at han sover bedre efter MME, og den mere faste struktur der kan komme på hverdagen med MME er også ret tiltalende. Gylperiet betyder at han bliver sulten igen en til to timer senere, men jeg ved endnu ikke om det også har påvirket hans vægt.
Hvis jeg skal stoppe med amningen, hvordan gøres dette så lettest og mest smertefrit? Og hvor meget MME skulle han i så fald have og hvor ofte?
Håber du kan hjælpe os med både at få lidt afklaring omkring amningen og gylperiet.
Mange hilsner
Eva