Afsporet amning

28. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Afsporet amning

Kære Helen

Nå, så er der endnu et spørgsmål fra mig.

Lige siden min lille dreng blev født for 10 uger siden, synes jeg det har været lidt problematisk med amningen: Han spiser godt ved brystet, men efter et par uger havde han ikke taget nok på, og derfor supplerede vi med MME. Vi havde ikke styr på hvor meget han fik hos mig, og måske overfodrede vi ham med MME (han har aldrig rigtig selv sagt stop, hverken ved flasken eller ved brystet). I hvert fald fik han frygtelig ondt i maven, og vi havde ham til zoneterapi og giver ham Bio Gaia-dråber. Det har hjulpet! Han er blevet en glad lille dreng igen, og virker slet ikke generet af sin mave mere.

Samtidig med mavebøvlet malkede jeg en del ud, for at sætte produktionen op, og fordi jeg brugte suttebrikker (jeg har hørt at babyer kan have svært ved at tømme brystet, når man bruger brik). Nu er jeg så begyndt at amme mere, og vi giver mindre erstatning (en flaske om morgenen og en sidst på eftermiddagen - 120ml begge gange. Nogle gange også een om aftnen). Jeg har derudover smidt suttebrikken igen. Men nu er min lille søn pludselig begyndt at gylpe rigtig meget. Han gør det IKKE efter han har fået erstatning, men kun efter han har fået hos mig, og han gylper helt sikkert i forbindelse med at han bliver bøvset, og nogle gange ...

Annonce

... også senere. Der er meget af det, og indimellem (mest sidst på eftermiddagen) kan han godt virke generet af det. Kan udmalkningen have generet min søns optag af mælken?

Overspiser han (han kan ikke selv sige stop, og jeg afbryder oftest amningen efter ca. 15 min ved hvert bryst - måske længere ved det ene og kortere ved det andet)? Det interessante er bare, at min kæreste var alene hjemme med ham en dag, hvor lillefyren både fik modermælk og MME på flaske, og efter modermælken gylpede han relativt meget, men ikke efter MMEen. Og her var mængden altså den samme.

Jeg synes det hele vejen har igennem har været lidt bøvlet med amningen, og overvejer kraftigt at stoppe helt, men hvad synes du? Skal jeg fortsætte med at amme, selvom han gylper så meget efter hvert måltid? Jeg har en fornemmelse af at han sover bedre efter MME, og den mere faste struktur der kan komme på hverdagen med MME er også ret tiltalende. Gylperiet betyder at han bliver sulten igen en til to timer senere, men jeg ved endnu ikke om det også har påvirket hans vægt.

Hvis jeg skal stoppe med amningen, hvordan gøres dette så lettest og mest smertefrit? Og hvor meget MME skulle han i så fald have og hvor ofte?

Håber du kan hjælpe os med både at få lidt afklaring omkring amningen og gylperiet.

Mange hilsner
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.