Svar: Pludselig gråd ved amning?
25. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Inge
Tak for dit brev :)
I 3 måneders alderen oplever en del kvinder at barnet får det man kalder "ammestrejke" og årsagerne kan være mange ... Jeg vil derfor give dig lidt forskellige muligheder og så kan du selv vælge til og fra, i forhold til hvad du tænker kunne passe hos jer.
Nogle gange handler det om at barnet er ved at ændre spiserytme og vil til at spise lidt færre og lidt længere måltider og derfor bliver irriteret over at blive lagt for hyppigt til.
Andre gange handler det om at barnet har rigtig svært ved at koncentrere sig om at spise. Altså at han rent faktisk er sulten og har brug for mælken, men at der sker så meget omkring ham, at han ikke kan finde ud af at spise - hvorimod, når han har sovet, så har han overskuddet og vil derfor gerne die ...
Nogle børn bliver frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, ligesom nogle børn kan blive frustrerede, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken løber for stærkt, så må man lade den første mælk sprøjte ud - du kan fange den i en stofble og så lægge til igen bagefter. Det er den vandholdige mælk som kommer først og i stor fart, så det betyder ikke så meget, at han ikke lige får det første.
Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden barnet lægges til. Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe en lille smule mælk ind i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat. Du kan købe 1 eller 2 ml sprøjter på apoteket, som du kan bruge til at dryppe lidt mælk i munden på ham imens han ligger ved brystet.
Nogle kvinder har også glæde af at få en syntocinonspray i en periode. Det er en hormonspray, som fås via recept hos lægen, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger til og så sætter det gang i nedløbsrefleksen.
Nogle kvinder har glæde af at stimulere lidt ekstra med en brystpumpe i en periode, fordi det kan være med til at øge mælkemængden lidt og det at mælken flyder let til barnet kan gøre at han igen gerne vil tage fat.
Ammestrejke kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder eller at mor er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation ... Der kan dog godt ske nogle ændringer i din homoncyklus som gør at mælken smager anderledes og han derfor protesterer over brystet.
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Eller hvis man begynder at dyrke sport, begynder at løbe eller lignende og ikke har gjort det før - det kan give mælken en "sur" smag, som han protesterer over.
Børn kan også begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.
Og så er der naturligvis også den mulighed hos jer, at han lige nu protesterer mod at ligge ned, fordi han har ondt i ørerne eller i nakke, skuldre eller andet. Det kan naturligvis ikke udelukkes og hvis I mistænker dette så er det en god idé at få lægen til at undersøge ham en ekstra gang.
Det kan være en god idé at du forsøger at skifte ammestilling og at du f.eks. lægger ham til i tvillingestillingen, hvor han naturligt vil sidde lidt mere op når han spiser.
Nogle gange kan det hjælpe at du står op og ammer ham i dine arme, vugger ham imens du lægger ham til og stille og roligt så sætter dig ned, når han har fået fat. Det bliver tungt i længden, hvis du altid skal stå .. :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske