Svar: Pludselig gråd ved amning?

25. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Inge

Tak for dit brev :)

I 3 måneders alderen oplever en del kvinder at barnet får det man kalder "ammestrejke" og årsagerne kan være mange ... Jeg vil derfor give dig lidt forskellige muligheder og så kan du selv vælge til og fra, i forhold til hvad du tænker kunne passe hos jer.

Nogle gange handler det om at barnet er ved at ændre spiserytme og vil til at spise lidt færre og lidt længere måltider og derfor bliver irriteret over at blive lagt for hyppigt til.

Andre gange handler det om at barnet har rigtig svært ved at koncentrere sig om at spise. Altså at han rent faktisk er sulten og har brug for mælken, men at der sker så meget omkring ham, at han ikke kan finde ud af at spise - hvorimod, når han har sovet, så har han overskuddet og vil derfor gerne die ...

Nogle børn bliver frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, ligesom nogle børn kan blive frustrerede, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken løber for stærkt, så må man lade den første mælk sprøjte ud - du kan fange den i en stofble og så lægge til igen bagefter. Det er den vandholdige mælk som kommer først og i stor fart, så det betyder ikke så meget, at han ikke lige får det første.

Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden barnet lægges til. Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe en lille smule mælk ind i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat. Du kan købe 1 eller 2 ml sprøjter på apoteket, som du kan bruge til at dryppe lidt mælk i munden på ham imens han ligger ved brystet.

Nogle kvinder har også glæde af at få en syntocinonspray i en periode. Det er en hormonspray, som fås via recept hos lægen, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger til og så sætter det gang i nedløbsrefleksen.

Nogle kvinder har glæde af at stimulere lidt ekstra med en brystpumpe i en periode, fordi det kan være med til at øge mælkemængden lidt og ...

Annonce

... det at mælken flyder let til barnet kan gøre at han igen gerne vil tage fat.

Ammestrejke kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.

Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder eller at mor er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation ... Der kan dog godt ske nogle ændringer i din homoncyklus som gør at mælken smager anderledes og han derfor protesterer over brystet.

Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Eller hvis man begynder at dyrke sport, begynder at løbe eller lignende og ikke har gjort det før - det kan give mælken en "sur" smag, som han protesterer over.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn kan også begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.

Og så er der naturligvis også den mulighed hos jer, at han lige nu protesterer mod at ligge ned, fordi han har ondt i ørerne eller i nakke, skuldre eller andet. Det kan naturligvis ikke udelukkes og hvis I mistænker dette så er det en god idé at få lægen til at undersøge ham en ekstra gang.

Det kan være en god idé at du forsøger at skifte ammestilling og at du f.eks. lægger ham til i tvillingestillingen, hvor han naturligt vil sidde lidt mere op når han spiser.

Nogle gange kan det hjælpe at du står op og ammer ham i dine arme, vugger ham imens du lægger ham til og stille og roligt så sætter dig ned, når han har fået fat. Det bliver tungt i længden, hvis du altid skal stå .. :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder