Brev:
Pludselig gråd ved amning?
25. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Pludselig gråd ved amning?
Kære Helen
Tak for svar vedr søvn, som langsomt bliver bedre.
Nu er der opstået et nyt spørgsmål. De sidste dage har vi pludselig oplevet et problem, når vores søn (nu 3 mdr) skal spise. Det er IKKE hver gang, men måske 2-3 gange i døgnet og det har været om morgenen og sidst på eftermiddagen. Her er problemet: Han virker træt og sulten (og ifølge vores 'dagbog' er det også tid til at spise), så vi lægger ham til brystet. MEN så snart vi lægger ham ned (fremfor at holde ham lodret), begynder han at græde heftigt. Vi kan slet ikke få ham til at tage brystet eller trøste ham, mens han lægger ned. Vi tager ham op og trøster ham, men hver gang vi lægger ham ned, begynder han igen. Han virker sulten.
Nogle gange har vi måtte give op og har i stedet svinget ham i søvn, og når han vågner virker han glad og vil gerne spise. Andre gange kan vi få lidt mad i ham ved at min mand står og svinger ham, og holder ham så ned til brystet (som jeg holder klar), hvor han tager et par sug, inden han begynder at græde. Men det er ikke meget mad, han får, og kun muligt at gøre sådan, når vi er to - og ofte fungerer det ikke engang. En enkelt gang har vi kunnet 'snyde' ham ved at give ham sutten, lægge ham i stilling, og så hurtigt skifte sutten ud med brystet, hvorefter han spiser. Men igen er det ikke rigtigt en holdbar løsning.
Vi har talt om, om han kan have ondt når han lægger på siden/ryggen - men hvis vi evt. i samme situation lægger ham for at skifte ham, er der ingen gråd, ligesom han gerne ligger på siden/ryggen alle de gange, hvor der ikke er problemer med at amme ham.
Han spiser ca, hver 2. - 2,5 time og vokser og tager godt på.
Har du oplevet ovenstående før? Og har du en ide det til, hvad det kan være? Og ikke mindst nogle råd til at løse problemet?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Inge