Svar: Brokker sig tit ved brystet
16. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære G
Når man ammer kan det være lidt frustrerende at man aldrig rigtig helt ved, hvor meget mælk barnet egentlig får. Og derfor kan man godt nogle gange synes at det vil være mere rart med en flaske, fordi man så ved præcist hvor meget barnet har drukket ... Jeg forstår det godt og du naturligvis også gerne gå over til flaske hvis du mener at I begge vil trives bedst med dette ...
Men når det er sagt, så lyder det jo også som om at du rent faktisk har mælk til din dreng, han dier gerne og tager også fat, når du lægger ham til, men han dier ofte kortvarigt og så brokker han sig .. Og måske fordi din nedløbsrefleks ikke er så hurtig. Det kan i hvert fald være en forklaring.
Du kan gøre det at du forsøger at stimulere brystet lidt inden du lægger ham til, så du får mælken til at løbe. Det kan du gøre med håndudmalkning eller med en brystpumpe.
Du kan også gøre det at du giver ham lidt mælk i mundvigene, når han ligger ved brystet. Det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Du kan med en 1 eller 2 ml sprøjte dryppe mælk i munden på ham, når han ligger ved brystet så han kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat igen og med større tålmodighed dier.
Du kan også hos lægen få en syntocin-spray på recept. Den fremmer nedløbsrefleksen og du skal tage et pust i hvert næsebor lige inden amning. Så får det din mælk til at løbe lidt lettere :)
Når du tilbyder din dreng skemad, vil det være rigtig godt at give det, når han vågner af en lur og sammen med dette tilbyde vand af kop. Og inden han så skal sove, så ammer du ham. På den måde kan der godt gå 1-1 ½ time imellem at han tilbydes skemad og brystet og på den måde vil han være mere parat til at die, når han så lægges til.
Det kan være en rigtig god idé at amme med forskellige stillinger, fordi han stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan han er lagt til. Så prøv om du nogle gange kan amme han liggende - f.eks. inden middagsluren kan du amme ham liggende i din seng. Det fungerer om natten og kan også fungere godt om dagen. Prøv også at lægge ham til i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm og så den traditionelle stilling, hvor han ligger i dine arme.
Du fortæller at han nogle gange afviser flasken og andre gange tager 20 ml - det er næsten ingen ting og det tyder på at han får mælk nok hos dig. Hvis han var sulten, så ville han naturligt drikke mere af flasken ...
Hvis du giver ham skemad to gange dagligt, ammer ham 6 gange i døgnet og også tilbyder ham vand af kop så burde hans behov blive dækket ...
Grød og grøntsagsmos bør stadig være lindt og cremet i konsistensen. Det er for tidligt at mose med en gaffel ... Du kan dog godt prøve med lidt mere "fnugget" grød ved at lave grød med flager (hirse, boghvede og quinoa).
De fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne springe amningen kl 03 over, så det er helt naturligt at han stadig har brug for amning midt nat ... I takt med at hans indtag af mad øges i løbet af dagen og hans stadig ammes i dagtimerne, så begynder han stille og roligt at kunne undvære mælk om natten. Når han bliver 6 måneder kan I arbejde på at han sover fra f.eks kl 23.30/24 til måske 05 .... :)
Dejligt at høre at du har købt mine bøger om mad og søvn - tak! Du skal naturligvis være fleksibel omkring mad og søvn - han har jo ikke læst bøgerne :) :)
Fortsat held og lykke, håber at ovenstående giver lidt hjælp videre, så han bliver lidt mere tilfreds ved brystet igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske