Svar: Brokker sig tit ved brystet

16. maj 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære G

Når man ammer kan det være lidt frustrerende at man aldrig rigtig helt ved, hvor meget mælk barnet egentlig får. Og derfor kan man godt nogle gange synes at det vil være mere rart med en flaske, fordi man så ved præcist hvor meget barnet har drukket ... Jeg forstår det godt og du naturligvis også gerne gå over til flaske hvis du mener at I begge vil trives bedst med dette ...

Men når det er sagt, så lyder det jo også som om at du rent faktisk har mælk til din dreng, han dier gerne og tager også fat, når du lægger ham til, men han dier ofte kortvarigt og så brokker han sig .. Og måske fordi din nedløbsrefleks ikke er så hurtig. Det kan i hvert fald være en forklaring.

Du kan gøre det at du forsøger at stimulere brystet lidt inden du lægger ham til, så du får mælken til at løbe. Det kan du gøre med håndudmalkning eller med en brystpumpe.

Du kan også gøre det at du giver ham lidt mælk i mundvigene, når han ligger ved brystet. Det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Du kan med en 1 eller 2 ml sprøjte dryppe mælk i munden på ham, når han ligger ved brystet så han kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat igen og med større tålmodighed dier.

Du kan også hos lægen få en syntocin-spray på recept. Den fremmer nedløbsrefleksen og du skal tage et pust i hvert næsebor lige inden amning. Så får det din mælk til at løbe lidt lettere :)

Når du tilbyder din dreng skemad, vil det være rigtig godt at give det, når han vågner af en lur og sammen med dette tilbyde vand af kop. Og inden han så skal sove, så ammer du ham. På den måde kan der godt gå 1-1 ½ time imellem at han tilbydes skemad og brystet og på den måde vil han være mere parat til at die, når han så lægges til.

Det ...

Annonce

... kan være en rigtig god idé at amme med forskellige stillinger, fordi han stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan han er lagt til. Så prøv om du nogle gange kan amme han liggende - f.eks. inden middagsluren kan du amme ham liggende i din seng. Det fungerer om natten og kan også fungere godt om dagen. Prøv også at lægge ham til i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm og så den traditionelle stilling, hvor han ligger i dine arme.

Du fortæller at han nogle gange afviser flasken og andre gange tager 20 ml - det er næsten ingen ting og det tyder på at han får mælk nok hos dig. Hvis han var sulten, så ville han naturligt drikke mere af flasken ...

Hvis du giver ham skemad to gange dagligt, ammer ham 6 gange i døgnet og også tilbyder ham vand af kop så burde hans behov blive dækket ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Grød og grøntsagsmos bør stadig være lindt og cremet i konsistensen. Det er for tidligt at mose med en gaffel ... Du kan dog godt prøve med lidt mere "fnugget" grød ved at lave grød med flager (hirse, boghvede og quinoa).

De fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne springe amningen kl 03 over, så det er helt naturligt at han stadig har brug for amning midt nat ... I takt med at hans indtag af mad øges i løbet af dagen og hans stadig ammes i dagtimerne, så begynder han stille og roligt at kunne undvære mælk om natten. Når han bliver 6 måneder kan I arbejde på at han sover fra f.eks kl 23.30/24 til måske 05 .... :)

Dejligt at høre at du har købt mine bøger om mad og søvn - tak! Du skal naturligvis være fleksibel omkring mad og søvn - han har jo ikke læst bøgerne :) :)

Fortsat held og lykke, håber at ovenstående giver lidt hjælp videre, så han bliver lidt mere tilfreds ved brystet igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år