Svar: Brystbyld

5. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå du er frustreret og det er naturligvis ikke okay at du føler dig sendt fra først det ene, så det andet og så det tredje sted og at du samtidig føler dig overladt til dig selv. Naturligvis har du brug for støtte og hjælp til at få din amning til at fungere og det lyder fortvivlende, at du oplever at hverken sygeplejepersonale eller læger kan rådgive dig ...

Jeg ved at der på begge de hospitaler du har været indlagt er ansat både sygeplejersker og jordemødre med special uddannelse i amning. Derfor undrer det mig at man ikke har tilkaldt en af dem, så du kunne få de råd og den vejledning du har behov for ... :(

Der kan være flere grunde til at du har tendens til brystbetændelse og at du i den forbindelse ender med at få en abces / byld i brystet. Og der er her nogle ting, jeg gerne vil nævne for dig, så må du ud fra dette vurdere om noget af det gør sig gældende for dig:

Din dreng kan f.eks have for kort tungebånd. Hvis han har det, så vil han have svært ved at svøbe omkring brystet og danne vacuum og vil derfor ikke stimulere og tømme brystet optimalt. Hans tungespids vil se hjerteformet ud og han vil have svært ved at række tungen ud over den nederste gumme. Det giver ofte symptomer som ømme brystvorter, sår på brystvorterne og ophobning af mælk / brystbetændelse.

Sår på brystvorterne giver indgangsport for bakterier og dermed risiko for at få en bakteriel brystbetændelse. Det kan her være en rigtig god idé at tage en mælkeprøve for at finde ud af, hvad bakterier der er i brystet, så man får behandlet for det rigtige. Der kan være forskellige typer af stafylokokker, hyppigst staph. aureus, der kan også være hæmolytiske streptokokker gruppe A og B, der kan være E. coli og i sjældne tilfælde andre anaerobe bakterier. Der behandles med antibiotika efter hvad mælke-/ pus prøven viser.

Svamp i brystet kan gøre det svært for evt. sår på brystet at hele og samtidig kan det gøre så ondt at amme, at brystet ikke tømmes rigtigt. Ved svampeinfektion er det vigtigt at både mor og barn behandles, så man ikke smitter hinanden igen og igen.

Man kan også have problemer med forskellige hudsygdomme eller andet på brystet, som gør det svært at amme, ligesom nogle kvinder virker mere modtagelige for at få en infektion i brystet end andre.

Det er vigtigt at du passer på dig selv. Det betyder at du f.eks. skal søge for ikke at få træk, - selvom det nu bliver sommer og det er dejligt at sidde ud, så er det ...

Annonce

... vigtigt at du ikke føler at du fryser. Det er rigtig vigtigt at du passer på med bare fødder og ikke har kolde tæer, ligesom du skal holde dine hænder varme. Pas f.eks. på med at stå og skrælle gulerødder under rindende koldt vand ...

Brystet skal holdes varmt og du skal være meget opmærksom på ammeteknik, skifte mellem forskellige ammestillinger og hele tiden prøve at mærke og fornemme, hvor mælkekirtlerne særligt er fyldt og så hjælpe din dreng med at få "tømt" disse. Ved at lægge til i forskellige stillinger, stimulerer og tømmes brystet forskelligt. Det betyder at hvis du f.eks. har meget fyldte mælkekirtler på ydersiden af brystet, så kan det være en rigtig god idé at lægge til i tvillingestilling. Hvis det især er undersiden af brystet, så kan det være en god idé at amme liggende og hvis det er på oversiden af brystet eller ind på kavalergangen, så kan det være en god idé at amme i den traditionelle stilling og nogle gange vælge at amme "omvendt". Det vil sige, hvor du lægger din dreng på bordet med hovedet mod din mave og så ammer ham, hvor du læner dig ind over ham.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil malke ud, for at være sikker på at brystet er helt tømt, men du skal passe på med udmalkning, for hver gang du malker ud, så stimulerer du også til ekstra mælk ... Jo mere der ammes eller malkes ud, jo mere mælk producerer du, så det er en balance imellem at brystet "tømmes" og at der ikke overproduceres ....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt normalt at du kan mærke mælkeknuder. De er især tydelige, når brystet er fyldt med mælk og lige inden du lægger din dreng til. De kan sidde som små ærter på en snor og de kan være store og tydeligt mælkefyldte. Når din dreng dier, så må du gerne massere stille og blidt og hjælpe ham med at få "tømt" de knuder. Det er vigtigt ikke at massere dem som var det myoser, for så risikerer du at gøre mere skade end gavn. Du skal kunne mærke forskel på det bryst din dreng har spist af og det bryst han endnu ikke har spist af. Når han har spist, skal brystet være blødt og eftergiveligt. Du vil stadig kunne mærke nogle af mælkeknuderne, men de vil ikke være hårde og spændte som før du lagde ham til.

Og det er også helt normalt at du vil have lidt arvæv der hvor drænet har siddet og du har haft problemer. Og nogle kvinder vil kunne mærke arvævet også efter at de stopper med at amme. Det betyder sjældent noget og du vil også kunne amme igen en anden gang, hvis I skal have flere børn ...

Jeg håber at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder