Brev:
Brystbyld
5. maj 2012
Alder:
3 mdr.
Brystbyld
Kære Helen.
Jeg fik for nylig en brystbyld, som jeg fik lagt dræn i på hospitalet. Jeg gik til lægen flere gange, da jeg pludselig fornemmede en knude i mit bryst. Blev nervøs for, at det var noget mere alvorligt. Min læge troede at det bare var en tilstoppet mælkekirtel. Men valgte efter anden konsultation, at sende mig til en skanningklinikken. Der fik jeg foretaget mammografi, og ultralydsskanning.
Hun så hurtig, at der var en byld i brystet og tog en nål og stak ned i brystet for at se, om der var puds i. Det var der, og hun bad mig til på et andet hospital asap. Jeg tog der ud kort tid efter, og kom på brystkirurgisk afdeling. De oplyste mig så, at jeg ikke skulle henvende mig der, men istedet på det første hospital, da jeg havde født der. Jeg fik det en smule dårlige senere på dagen og var meget frusteret og havde kontakt til vagtlægen, som bad mig tage på hospitalet dagen efter, så de kunne tilse mit bryst.
Jeg tog på første hospital og blev indlagt med min dreng. Om aftenen blev jeg så "opereret" og fik lagt dræn i brystet. Jeg fik lov til at tage hjem igen på orlov dagen efter, hvis jeg selv kunne skylle mit bryst med saltvand. Det har jeg så gjort i 6 dage, og jeg fik lov til at få drænet ud.
Jeg har forsøgt at få hjælp til, hvad jeg skal gøre, for at min amning bliver bedre. Gør jeg noget forkert. Hvad gør jeg for at undgå at dette sker igen. Jeg er rædselslagen for, at det vender tilbage. Ingen kan hjælpe mig med at turde amme videre. Jeg vi nemlig enormt gerne stadig amme. Men hverken min sundshedsplejerske eller hospitalet vil hjælpe mig med at svare på mine spørgsmål. Enten ved de ikke hvad de skal sige, ellers kaster de bare bolden videre.
På hospitalet, hvor de opererede mig, sagde de, at chancen for at der ville komme en byld igen, var større, end hvis jeg aldrig havde haft en byld. Jeg har haft 3 brystbetændelser før bylden, da min dreng ikke rigtig kunne tømme mine bryster ordentligt, tror jeg. Jeg har haft enormt meget mælk fra starten af. Jeg malker nu ud efter hver amning, for at sikre mig, at jeg ikke skal igennem dette igen, for rent psykisk har det været en meget ubehagelig oplevelse, da jeg sidder med fornemmelsen af, at jeg bare bliver overladt til mig selv.
Er bange for at få en byld igen. Jeg har læst på nettet, og jeg er disponipel for at dette problem opstår igen, nu når jeg har haft en byld. Jeg fik penicillin: Heracillin. Det kunne hverken min søn eller jeg tåle. Han kunne næsten ikke åbne sine øjne under behandlingen.
Jeg kan stadig mærke indsamlingen. Tror måske at dette er arvæv, da jeg havde bylden i over en måned, uden behandling. Måske bliver mit bryst aldrig helt blødt igen.
Mit spøgsmål til dig er:
1. Hvad kan jeg gøre, for undgå byld i brystet igen? Vil meget gerne fortsætte med at amme. Men er rædselsslagen for at gå dette igennem igen. Er det normalt, at man stadig kan mærke en lille knude? ( Synes at mælken har tilpasset sig min drengs behov nu )
Ser frem til at høre fra dig.
Hilsen en meget frusteret mor.