Brystbyld

5. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Brystbyld

Kære Helen.

Jeg fik for nylig en brystbyld, som jeg fik lagt dræn i på hospitalet. Jeg gik til lægen flere gange, da jeg pludselig fornemmede en knude i mit bryst. Blev nervøs for, at det var noget mere alvorligt. Min læge troede at det bare var en tilstoppet mælkekirtel. Men valgte efter anden konsultation, at sende mig til en skanningklinikken. Der fik jeg foretaget mammografi, og ultralydsskanning.

Hun så hurtig, at der var en byld i brystet og tog en nål og stak ned i brystet for at se, om der var puds i. Det var der, og hun bad mig til på et andet hospital asap. Jeg tog der ud kort tid efter, og kom på brystkirurgisk afdeling. De oplyste mig så, at jeg ikke skulle henvende mig der, men istedet på det første hospital, da jeg havde født der. Jeg fik det en smule dårlige senere på dagen og var meget frusteret og havde kontakt til vagtlægen, som bad mig tage på hospitalet dagen efter, så de kunne tilse mit bryst.

Jeg tog på første hospital og blev indlagt med min dreng. Om aftenen blev jeg så "opereret" og fik lagt dræn i brystet. Jeg fik lov til at tage hjem igen på orlov dagen efter, hvis jeg selv kunne skylle mit bryst med saltvand. Det har jeg så gjort i 6 dage, og jeg fik lov til at få drænet ud.

Jeg har forsøgt at få hjælp til, hvad jeg skal gøre, for at min amning bliver bedre. Gør jeg noget forkert. Hvad gør jeg for at undgå at dette sker igen. Jeg er rædselslagen for, at det vender tilbage. Ingen kan hjælpe mig med at turde amme videre. Jeg vi nemlig enormt gerne stadig ...

Annonce

... amme. Men hverken min sundshedsplejerske eller hospitalet vil hjælpe mig med at svare på mine spørgsmål. Enten ved de ikke hvad de skal sige, ellers kaster de bare bolden videre.

På hospitalet, hvor de opererede mig, sagde de, at chancen for at der ville komme en byld igen, var større, end hvis jeg aldrig havde haft en byld. Jeg har haft 3 brystbetændelser før bylden, da min dreng ikke rigtig kunne tømme mine bryster ordentligt, tror jeg. Jeg har haft enormt meget mælk fra starten af. Jeg malker nu ud efter hver amning, for at sikre mig, at jeg ikke skal igennem dette igen, for rent psykisk har det været en meget ubehagelig oplevelse, da jeg sidder med fornemmelsen af, at jeg bare bliver overladt til mig selv.

Er bange for at få en byld igen. Jeg har læst på nettet, og jeg er disponipel for at dette problem opstår igen, nu når jeg har haft en byld. Jeg fik penicillin: Heracillin. Det kunne hverken min søn eller jeg tåle. Han kunne næsten ikke åbne sine øjne under behandlingen.

Jeg kan stadig mærke indsamlingen. Tror måske at dette er arvæv, da jeg havde bylden i over en måned, uden behandling. Måske bliver mit bryst aldrig helt blødt igen.

Mit spøgsmål til dig er:

1. Hvad kan jeg gøre, for undgå byld i brystet igen? Vil meget gerne fortsætte med at amme. Men er rædselsslagen for at gå dette igennem igen. Er det normalt, at man stadig kan mærke en lille knude? ( Synes at mælken har tilpasset sig min drengs behov nu )

Ser frem til at høre fra dig.

Hilsen en meget frusteret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København