Svar: Amning - blid afvænning

22. april 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nete

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre, at du allerede har kunne bruge nogle af de svar jeg har givet andre :)

Det er helt naturligt at amning indgår som en fast del af putteritualet. De fleste børn vil stadig have brug for mælk inden de puttes om aftenen, når de bliver et år. Det at sutte og få den lune mælk hjælper barnet til at koble fra og overgive sig til søvnen å en god måde og samtidig giver det ro i maven og gør at barnet sover bedre og længere :)

Det er rigtig fint og helt rigtigt, at du nu begynder at arbejde på at din dreng ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere, når han flyttes ned i sin seng. Det er rigtig flot at det lykkes nogle gange, men det er også helt okay at han nogle gange når at falde i søvn og derefter puttes og sover, - det er helt normalt for hans alder og sådan skal det være.

Antallet af amninger skrues ned i takt med at antallet af skemåltider sættes op og det betyder at hvor du lige nu måske ammer 6-8 gange i døgnet, så vil du stille og roligt kunne amme færre gange og din dreng vil spise mere skemad. De fleste børn vil stadig i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger i døgnet ved siden af skemad flere gange dagligt og det er generelt en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor barnet stille og roligt får skemad, når det vågner og mælk inden det skal puttes og sove. På den måde sikrer du bedst plads i maven til begge dele.

Da du er begyndt med skemad og det går fint, så vil det sansynligvis være passende at øge til to måltider skemad i 5 måneders alderen (frokost og aften) og øge til 3 måltider skemad i 6 måneders alderen (morgen, frokost og aften) og stille og roligt indføres lidt mellemmåltider. I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften ...

Annonce

... og sen aften og på den måde erstattes amingerne formiddag og eftermiddag af mellemmåltider og amningerne skrues naturligt og blidt ned. På den måde vil din dreng også skulle lære at blive puttet til sin formiddagslur uden bryst og igen lærer det stille og på en blid måde, med mellemmåltid i stedet for bryst. Afvænningen eller nedtrapningen af amning sker altså stille og roligt hen af vejen.

Med hensyn til flaske og modermælkserstatning, så er det ikke noget du skal give, men noget du kan give. Hvis du har lyst til at amme og gerne vil amme så meget som muligt, så fortsætter du bare med det. Der er ikke nogen grund til at introducere en flaske, hvis du har lyst til at amme længe og din dreng ikke skal passes af andre osv. Hans behov for mælk kan fint stilles via amning.

Har du derimod lyst til at stoppe amning før han bliver 1 år, har du tænkt dig at starte på arbejde, vil du gerne have at andre skal kunne passe ham, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu. Dette fordi jo ældre han bliver, jo sværere vil det ofte være at få ham til at acceptere flasken.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også sådan at modermælkserstatning mætter mere end modermælk så derfor oplever nogen effekt af at give en flaske med mme sen aften, fordi barnet så sover lidt længere og mere sammenhængende derefter. Der er dog ikke nogen garanti for at det virker og hvis din dreng sover fint på modermælk, så er der ikke grund til at give ham andet. Ekstra mæthed bør også skabes hele dagen igennem og ikke kun inden sengetid. Hvis man propper ham alt for meget inden han skal sove, så risikerer du at det virker modsat og han begynder at vågne og søge brystet ekstra hyppigt i stedet for at sove ...

Jeg håber at du kan bruge dette videre og vil også anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om børn og søvn".

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin