Amning - blid afvænning

22. april 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning - blid afvænning

Kære Helen

Nu blev det min tur til at tilmelde mig brevkassen, efter stor hjælp af at læse dine konkrete svar på andre breve!

Jeg har en rigtig glad dreng på 4 mdr. Han er så småt begyndt med skemad og ammes derudover. Jeg er glad for at amme og han er glad for brystet. De fleste dage vågner han mellem kl. 6 og 6.30 og puttes til natten mellem 19.30 og 20.30. Han får en formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og evt. en ekstra lur, alt efter hvordan dagen forløber. Han puttes konsekvent i sin barnevogn om dagen og i sin lift om aftenen. Han bruger ikke sut, men puttes hver gang med sin sutteklud.

Jeg ammer ham lidt efter han er vågnet, og altid inden han puttes. Jeg har i noget tid, efter dit råd, arbejdet med, at lægge ham fra mig inden han falder helt i søvn, så han lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Jeg tror efterhånden det lykkes de fleste gange. Nogle gange venter jeg for længe, og han falder i søvn ved brystet og andre gange er det nødvendigt at vugge barnevognen i nogen minutter ...

Annonce

... inden han falder i søvn. Men som sagt lykkes det de fleste gange. Brystet er dog stadig en stor del af putteritualet. Det fungerer fint, men er fortsat ”bange” for at gøre ham afhængig af brystet, når han skal puttes. Jeg vil gerne undgå ulykkelig gråd og afsavn til brystet, som jeg har hørt, andre har været igennem. Derfor vil jeg gerne lave en blid overgang til at han selv kan falde i søvn.

Derfor er mit spørgsmål hvad de næste skridt i processen er og hvornår?

Derudover kan jeg læse i andre breve fra brevkassen, at flere giver en flaske mme til natten.
Som sagt har jeg det indtil videre fint med at amme, hvis altså han kan klare sig på dette. Inden jeg påbegyndte skemad, var han begyndt at få mad hver anden time om natten. Jeg har kun givet skemad i få dage nu, men synes allerede jeg oplever en effekt (krydser fingre for det er rigtigt). Han får nu mad med 3 timers mellemrum. Han er lige blevet målt til 66 cm og vejet til 6,7 kg.

Hvornår er det en god idé at give flaske til natten?

Venlig hilsen
Nete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder