Brev:
Amning - blid afvænning
22. april 2012
Alder:
4 mdr.
Amning - blid afvænning
Kære Helen
Nu blev det min tur til at tilmelde mig brevkassen, efter stor hjælp af at læse dine konkrete svar på andre breve!
Jeg har en rigtig glad dreng på 4 mdr. Han er så småt begyndt med skemad og ammes derudover. Jeg er glad for at amme og han er glad for brystet. De fleste dage vågner han mellem kl. 6 og 6.30 og puttes til natten mellem 19.30 og 20.30. Han får en formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og evt. en ekstra lur, alt efter hvordan dagen forløber. Han puttes konsekvent i sin barnevogn om dagen og i sin lift om aftenen. Han bruger ikke sut, men puttes hver gang med sin sutteklud.
Jeg ammer ham lidt efter han er vågnet, og altid inden han puttes. Jeg har i noget tid, efter dit råd, arbejdet med, at lægge ham fra mig inden han falder helt i søvn, så han lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Jeg tror efterhånden det lykkes de fleste gange. Nogle gange venter jeg for længe, og han falder i søvn ved brystet og andre gange er det nødvendigt at vugge barnevognen i nogen minutter inden han falder i søvn. Men som sagt lykkes det de fleste gange. Brystet er dog stadig en stor del af putteritualet. Det fungerer fint, men er fortsat ”bange” for at gøre ham afhængig af brystet, når han skal puttes. Jeg vil gerne undgå ulykkelig gråd og afsavn til brystet, som jeg har hørt, andre har været igennem. Derfor vil jeg gerne lave en blid overgang til at han selv kan falde i søvn.
Derfor er mit spørgsmål hvad de næste skridt i processen er og hvornår?
Derudover kan jeg læse i andre breve fra brevkassen, at flere giver en flaske mme til natten.
Som sagt har jeg det indtil videre fint med at amme, hvis altså han kan klare sig på dette. Inden jeg påbegyndte skemad, var han begyndt at få mad hver anden time om natten. Jeg har kun givet skemad i få dage nu, men synes allerede jeg oplever en effekt (krydser fingre for det er rigtigt). Han får nu mad med 3 timers mellemrum. Han er lige blevet målt til 66 cm og vejet til 6,7 kg.
Hvornår er det en god idé at give flaske til natten?
Venlig hilsen
Nete