Brev:
Putning om aftenen, vågner efter 20 minutter
22. april 2012
Alder:
6 mdr.
Putning om aftenen, vågner efter 20 minutter
Kære Helen
Jeg skriver til dig for at få råd omkring putning af min datter på 6,5 mdr om aftenen. Den seneste måned er hun begyndt at vågne 20 minutter efter hun er blevet lagt. Hun vågner og er ked af det og det eneste der hjælper er at jeg ammer hende. Hvis jeg forsøger at gå hende i søvn eller hvis far går derind eskalerer hendes gråd. Ved amningen falder hun hurtigt til ro og kan ligges igen. Dette kan godt gentage sig et par gang før hun sover helt.
Hun er ret nem at putte første gang. Vi putter således:
Pusle og børste tænder. Ligger på sengen og hygger lidt. Jeg synger godnatsang for hende. Hun får sin sovebamse og jeg ammer. Hun falder som regel hen efter ca. 5 minutter. Jeg tager hende fra brystet og ligger hender, aer hender mellem øjnene til hun lukker dem og går ud af rummet.
Er det et ok ritual? Jeg er i tvivl om jeg skal amme mere/mindre når hun falder hen. Hun virker egentlig sulten når hun vågner igen og jeg kan mærke at hun spiser noget de første minutter.
En dag ser ca. sådan her ud:
Ca. 6-6.30: Vågner - vi hygger lidt i sengen inden vi står op og pusler
ca. 7.00: Morgenmad - havregrød og vand
ca. 8.00: Lidt frugt
ca. 8.15: ammes og puttes til formidagslur. Hun sover ca. 30-60 minutter
ca. 11.00: Frokost - øllebrød, grøntsagsmos og vand
ca. 12.00: Ammes og puttes til midagslur - hun sover ca. 60 min
ca. 15.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur - en powernap på ca. 25 min
ca. 17.15: Aftensmad - kartoffel/grøntsagsmos og vand
Ca. 18.15: pusler vi og hun sover omkring 18.30 første gang.
Jeg ammer pt. ca. 22.30 og 3.00 om natten
Alle råd er meget velkomne specielt til putningen om aftenen, men også gerne dags-"programmet".
Hun bruger ikke sut, men sover med en stovble og en sovebamse.
Tak for en rigtig god brevkasse og nogle fantastiske bøger.