Putning om aftenen, vågner efter 20 minutter

22. april 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning om aftenen, vågner efter 20 minutter

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få råd omkring putning af min datter på 6,5 mdr om aftenen. Den seneste måned er hun begyndt at vågne 20 minutter efter hun er blevet lagt. Hun vågner og er ked af det og det eneste der hjælper er at jeg ammer hende. Hvis jeg forsøger at gå hende i søvn eller hvis far går derind eskalerer hendes gråd. Ved amningen falder hun hurtigt til ro og kan ligges igen. Dette kan godt gentage sig et par gang før hun sover helt.

Hun er ret nem at putte første gang. Vi putter således:

Pusle og børste tænder. Ligger på sengen og hygger lidt. Jeg synger godnatsang for hende. Hun får sin sovebamse og jeg ammer. Hun falder som regel hen efter ca. 5 minutter. Jeg tager hende fra brystet og ligger hender, aer hender mellem øjnene til hun lukker dem og går ud af rummet.

Er det et ok ritual? Jeg er i tvivl om jeg skal amme mere/mindre når hun falder hen. Hun virker egentlig sulten ...

Annonce

... når hun vågner igen og jeg kan mærke at hun spiser noget de første minutter.

En dag ser ca. sådan her ud:

Ca. 6-6.30: Vågner - vi hygger lidt i sengen inden vi står op og pusler

ca. 7.00: Morgenmad - havregrød og vand

ca. 8.00: Lidt frugt

ca. 8.15: ammes og puttes til formidagslur. Hun sover ca. 30-60 minutter

ca. 11.00: Frokost - øllebrød, grøntsagsmos og vand

ca. 12.00: Ammes og puttes til midagslur - hun sover ca. 60 min

ca. 15.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur - en powernap på ca. 25 min

ca. 17.15: Aftensmad - kartoffel/grøntsagsmos og vand

Ca. 18.15: pusler vi og hun sover omkring 18.30 første gang.

Jeg ammer pt. ca. 22.30 og 3.00 om natten

Alle råd er meget velkomne specielt til putningen om aftenen, men også gerne dags-"programmet".

Hun bruger ikke sut, men sover med en stovble og en sovebamse.

Tak for en rigtig god brevkasse og nogle fantastiske bøger.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor