Svar: Uro og utilpas

13. april 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at lillebror har haft tendens til at sove meget længe i løbet af dagen og det lyder for mig som om at han er "ved at vågne op nu". Der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt, både motorisk og mentalt og det kan sagtens være derfor du lige nu oplever ham ekstra urolig og svær at stille tilpas.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg beskriver den udvikling børn går igennem fra de første timer, uger og måneder til de er 3 år gamle .. :)

Det er normalt en rigtig god idé at amme før du putter din dreng til lur, så mælk indgår som en fast del af hans putteritual - og det er helt fint, at han kun tager "toppen" og dermed ikke spiser så meget. Det betyder at han får lidt at drikke.

Det er sådan at modermælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvor den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven. Det betyder at din dreng nogle gange vil melde sig og die kortvarigt ved brystet og det gør han, fordi han er tørstig, det er måden han får den vandholdige mælk. Andre gange vil han die i længere tid, spise et hovedmåltid. Han kan altså sagtens vågne op efter en lang lur og spise et hovedmåltid, blive skiftet, pludret med osv. og så få lidt tørstslukkende mælk fra modsatte bryst, før han så puttes igen. Næste gang du lægger til, så vil det være rigtig fint at du ammer der, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise i bund og få den "fede" mælk med ud, skifter ham osv. og så tilbyder toppen fra modsatte bryst, inden han så skal sove igen.

Du skal være opmærksom hvis han gentagende gange slipper, ...

Annonce

... tager fat, slipper tager fat. Hvis han spiser sådan, så sluger han naturligt en del luft og det giver ekstra uro i maven og kan betyde at han har svært ved at sove. Det kan afhjælpes ved at lægge til i forskellige ammestillinger og du kan f.eks. forsøge dig med tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere oprejst, når han spiser.

Når han skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen er rank og armene let løftet. Det er derfor de fleste forældre lægger barnet op over skulderen, fordi på den måde kan barnet strækkes ud og armene bliver naturligt løftet op over din skulder. Derudover kan man med små lette klap på ryggen hjælpen luften op og ud. Du kan også sidde med ham foran dig og holde ham rundt om brystkassen. Han må ikke sidde selv, men må godt 'hænge' i dine hænder og på den måde kan I have lidt øjenkontakt og bruge tiden på at kigge på hinanden og pludre lidt sammen - imens du venter på at han får bøvset. Hvis han bare sover, så er du nødt til at lægge ham ned og lade ham sove, men så vil han måske begynde at blive urolig efter 25 minutter, fordi der er en bøvs på vej som klemmer. Her må du prøve at vurdere om du skal tage ham op så han kan komme af med luften eller om han kan klare det selv, evt. ved at du prøver at elevere madrassen i hovedenden, hvor han sover, så han ikke ligger helt fladt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må også gerne introducere en sut. Det kan nogle gange være en hjælp netop der, hvor han virker til gerne at ville sutte men ikke kan finde ro ved brystet. Det er sandsynligvis ikke mælk han der har brug for, men i stedet et suttebehov og det at sutte sætter også gang i maven og hjælper mælk og luft igennem systemet.

Jeg håer du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.