Svar: Mavekneb og uro
1. april 2012
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror :)
Jeg kan godt forstå at du bliver urolig og bange for at jeres lille dreng skal få kolik, når I oplevede at jeres datter havde dette. Det er dog slet ikke sikkert at han får kolik og faktisk så handler kolik ikke om maveproblemer ...
Ordet "kolik" kommer af Colon som betyder tyktarm og når børn har kolik og græder meget, så ses de ofte trække sig sammen og det ser ud som om at de har voldsomt ondt i maven. Det kan de naturligvis også have - men i dag mener man at kolik skyldes et umodent nervesystem og at barnet har en midlertidig selvreguleringsvanskelighed, hvilket betyder at barnet har svært ved at stoppe med at græde, når det først er begyndt. Der er tale om et sundt og rask barn og det er noget barnet vokser fra.
Din lille dreng kan altså godt have ondt i maven uden at have kolik og du skal naturligvis prøve at hjælpe ham med at få gang i fordøjelsen og også komme af med luften. Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, for andre er det sværere og de prutter så meget i stedet for ...
Det vil være en god idé at variere mellem de forskellige ammestillinger, fordi han spiser lidt forskelligt og dermed sluger luften lidt forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Når han efter amning skal bøvse, så er det vigtigt at hans ryg holdes lige og armene lidt løftet, så kan luften bedre komme op. Det er lettere for barnet at komme af med luften, hvis kroppen er strakt ud og barnet ikke ligger klemt sammen på mors brystkasse. Derfor anbefales det ofte at holde ham, så han ligger hen over din skulder. Det vil sige at han skal ligge så højt at hans arme bliver løftet op over din skulder. Samtidig kan du så klappe små lette klap på hans ryg og blenumse, så luften hjælpes op og ud.
Du må gerne give ham 5 minutter til at komme af med en bøvs, hvor du sidder med ham eller går rundt med ham. Men hvis han efter amning bare hænger fuldstændig afslappet og sover og ikke viser tegn til at kunne bøvse, så er der ingen idé i at blive ved med at sidde med ham og vente på det, så kan du lægge ham i liften og lade ham sove. Han vil så sandsynligvis efter ca 40 minutter begynde at virrer lidt med hovedet, småklynge, virke søgende, sutte osv. og her er det sandsynligvis en bøvs der er på vej. Nogle gange vil han kunne komme af med bøvsen selv og du kan se at der løber lidt gylp ud af munden og han sover fint videre, andre gange må du tage ham op og lade ham komme af med bøvsen og så hjælpe ham til ro igen evt. med ... en sut.
Da han ikke er så gammel, så skal du passe på ikke at give ham for meget sut, fordi hans suttebehov skal stilles ved brystet, så din mælkemængde tilpasser sig hans behov. Men hvis han græder efter amning og virker til at have svært ved at finde ro, så kan du godt forsøge med en sut, - det at sutte får mælken igennem systemet, da det sætter gang i tarmperistaltikken, uden at fylde ekstra mælk på. Og på den måde kan en sut efter amning hjælpe til mindre uro i maven.
Det hjælper også nogle gange at gå lidt rundt med ham, hvor han ligger med maven på din underarm. Ligesom det kan hjælpe at lade ham ligge på maven hos dig, når du er vågen.
Du skal være opmærksom på amningen og hvordan du ammer. Det er i starten vigtigt at han dier hyppigt og lige meget på begge bryster, men hvis mælken er løbet godt til og det lyder til at være tilfældet hos jer lige nu, så vil det være en rigtig god idé at lade ham spise fra et bryst af gangen. Lad ham spise rigtig godt fra et bryst og derefter skifte ham, pludre lidt med ham osv. og så giv ham toppen fra modsatte bryst inden han så skal sove. Og når han vågner igen, så starter du der, hvor han to toppen sidst, lader ham spise rigtig godt fra det bryst, hvorefter du skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side.
Hvis du gerne vil give flaske, så er det naturligvis okay, der kan være mange gode grunde til at træffe dette valg. Du fortæller at du er bange for at få en fødselsreaktion igen og det kan være en årsag til at du vælger flasken. Måske giver det dig ro at vide præcist hvor meget din dreng spiser og at far kan give flaske og tage over og det er helt fint. Det er dog sådan at jo mere flaske du giver og jo tidligere din dreng får flaske, jo større sandsynlighed er der også for at amningen stopper og du går over til fuld flaske - og modermælkserstatning giver ikke nødvendigvis mindre uro og mindre mavekneb. Nogle kvinder oplever at deres barn sover bedre og mere roligt på mme, men andre kvinder oplever at barnet har svært ved at nedbryde erstatningen, får problemer med forstoppelse og dermed ekstra maveuro ...
Prøv også at cykle med hans ben og bukke og strække benene stille og roligt, så du hjælper ham med fordøjelsen og med at komme af med luften på den måde. Giv ham også lidt mavemassage med to fingre i små cirkler i urets retning rundt og rundt omkring hans navle.
Og så kan det også hjælpe at du svøber ham, når han skal sove, evt. før du ammer ham og putter ham. Det at være svøbt i et klæde kan også hjælpe til at han finder større ro og slapper mere af, når han skal overgive sig til søvnen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske