Brev:
ADHD
2. april 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
ADHD
Kære Helen
Jeg går rundt med nogle tanker om min søn og ADHD. Når jeg læser om symptomer på ADHD kan jeg genkende nogle af dem. F.eks. opmærksomhedsforstyrrelse, at de ikke lytter når man taler til dem, at de har svært ved at sidde stille og taler meget.
Jeg ved ikke hvor meget der skal til af de symptomer før man kan tale om ADHD, men jeg vil prøve at beskrive hans situation så godt som muligt.
Det som falder mest i øjnene er at han til tider har så "meget at fortælle" at han bare taler uafbrudt. Når han gør det kan man høre på den måde han taler, at han koncentrerer sig. Forestil dig at man har forberedt en tale som man skal kunne udenad. Det er lidt lige som det, altså at han koncentrerer sig om at huske alt det han skal sige.
Han har svært ved at koncentrere sig om en leg i lang tid når han skal sidde selv. Sammen med mig eller sin far kan han sagtens sidde i længere tid og lege. Men det er altså ikke lege der foregår stille - han taler meget lige meget hvilken leg det er og der er generelt meget krudt i ham. Noget som beroliger mig her er at hans far også er meget snaksalig, så måske er det bare et "snakkegen" de har til fælles. Mht TV og tegnefilm, så kan han sidde og se det i 10-15 minutter ad gangen - ikke længere. Er det noget man skal bekymre sig om?
Noget helt andet er at han som regel altid skal have et eller andet legetøj i hånden lige meget hvad han laver - når han ser tv, tuller rundt eller bare leger, så har han altid et stykke legetøj i hånden. Dog ikke når vi spiller spil (f.eks. et terningespil hvor vi skal bygge en pyramide af små trædyr).
Jeg oplever ikke så tit at han ikke kan sidde stille i en stol. Når han spiser sidder han ret stille - taler dog stadig meget her også. Jeg har også bemærket at han sidder helt stille og spiser pænt i børnehaven (noget jeg har observeret når jeg skulle hente ham på tidspunkter hvor de spiser eftermiddagsmad). Han er faktisk ret stillesiddende der i forhold til derhjemme. Herhjemme taler han meget ved bordet, i børnehaven gør han ikke.
Jeg har læst at du har skrevet i et af dine breve at børn med ADHD "de snakker rigtig meget og de virker faktisk som om at de hele tiden er drevet af en "indre motor" - det er som om at der aldrig falder ro over dem." Jeg kan godt genkende dette, men hvor meget skal der til?? Min søn kan godt falde til ro, men som hovedregel er han drevet af en "indre motor". Han falder til ro, når han skal spise og efter måltider er han som regel rolig. Det er ret svært at give et klart billede af hvordan han er, for der er lidt af det hele. Men det er tit jeg tænker om han har ADHD. Pædagogerne i børnehaven har aldrig nævnt noget om det, men det gør de måske heller ikke i så tidlig en alder??
Mht det med at de ikke lytter når man henvender sig til dem. Hvad er det helt præcist man skal være opmærksom på? Han reagerer når jeg henvender mig til ham og ofte gør han også det jeg beder ham om hvis det f.eks. er en "ordre", men når jeg læser godnathostorie kan han nogle gange tale om noget andet end det jeg læser. Hvis lillesøster også er ved siden af os (fordi jeg nogle gange putter hende efter storbror), så bliver han fuldstændig distraheret - lillesøster putter sig ved siden af ham og de pjatter og fniser - ingen lytter til mor her som læser højt for dem. Men det sker selvfølgelig også at han lytter og kommer med kommentarer/spørgsmål til det jeg læser.
Til tider ikke sker det at han ikke "lytter færdig". Dvs. når jeg er i gang med at fortælle noget så afbryder han. Når jeg så siger han skal vente til jeg er færdig med at tale, så gør han det.
Jeg ved at børn med ADHD ofte er "syndebuk" i børnehaven, altså den der laver ulykker, driller de andre børn, ikke kan finde ud af at lege osv og derfor altid er den der får skylden for alt. Sådan opleves han ikke i børnehaven - hvilket beroliger mig. Jeg tror måske han er lidt anderledes i børnehaven end han er derhjemme. Jeg tænker om hans indre motor herhjemme skyldes det at han pga sproget ikke kommer af med så meget krudt i børnehaven som han har brug for og så kommer han af med det hele herhjemme?? Giver det mening?
Til sidst vil jeg lige nævne noget jeg synes er mærkeligt for sådan en dreng med så meget krudt i. Det er at når vi er afsted i bilen, så sidder han stille og falder for det meste i søvn, hvis det er en længere tur. Altså i situationer hvor han er "tvunget til" at sidde stille så gør han det uden brok eller problemer. Hvordan skal det forstås? Han har altid haft en svaghed over for den slags ture. Han faldt også altid i søvn når han sad i barne/klapvognen lige meget om det var hans sovetid eller ej. Det samme oplevede de i vuggestuen, hvor han altid faldt i søvn når han sad i klapvognen når de skulle på tur.
Åhh alle de bekymringer. Jeg ser frem til dit svar - forhåbentligt et svar der kan berolige mig.
Venlig hilsen
A's mor