Svar: Nænsom fravænning fra brystet om natten?
29. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Kære C
Det vil være rigtig godt at din datter med den alder hun har nu, kun ammes 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale at de amninger ligger inden middagslur og aften og så enten sen aften eller en gang i løbet af natten.
Det vil være en rigtig god idé at du indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet, så hun er mættet lidt ekstra inden I går i seng. Det vil sige at I kan spise aftensmad kl 18, hvor hun nu spiser mad som I andre får - risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Vand af kop. Og derefter kommer hun i bad og gøres klar til natten. Kl. ca 19.30 får hun en godnatgrød det kan være en havregrød eller mysligrød og kl 20 ammes hun og puttes hun.
Det er vigtigt når du ammer hende at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Du må indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Du skriver at hun sover i spisestuen og at I ikke sover i samme rum. Men måske vil det hjælpe, hvis I sov sammen - netop fordi hun har brug for at vide at du er der. Når hun søger dig om natten, så ville du, hvis I sov i samme rum kunne berolige hende med det samme med dine hænder, kærtegn osv. og hjælpe hende videre i søvnen netop fordi hun mærker at hun ikke er alene. Lige nu får jeg på fornemmelsen at hun når at vågne for meget op og bliver for ked af det og måske derfor har ekstra meget brug for natamningen ...
Hun kan stadig godt lære at sove i egen seng. En måde at gøre dette på kan være at koble hendes seng til din. Tage tremmerne af den side, som vender ind mod dig og koble jeres senge sammen. På den måde kan hun lære at sove i sin egen seng og du kan samtidig berolige hende og lade hende mærke at du er der, uden at hun behøver komme op og uden at du behøver stige ud af din seng.
Det er for mig den mest nænsomme måde at vænne barnet fra natamning på. Håber du kan bruge det videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske