Svar: Overgang fra amning til flaske - 1 mdr.
28. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Winnie
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er rigtig fint at du kan mærke, at det med amning på sigt ikke vil fungere for jer og at du derfor nu arbejder fast på at lære din datter at tage flaske.
Da amningen skal trappes stille og roligt ned og flasken tage mere og mere over, så vil jeg anbefale at du forsøger at fjerne en amning af gangen, hvor du i stedet giver flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer f.eks. 7 gange i døgnet, så vil det være fint at du fast begynder at arbejde på en rytme, hvor du i stedet ammer 6 gange i døgnet og giver flaske en gang. Du kan f.eks. starte med at give flaske om aftenen, evt. sen aften. Det at du giver mme til natten kan gøre at din datter vil sove et lidt længere stræk og det kan også påvirke din mælkedannelse så den stille og roligt sættes lidt ned. Far kan med fordel også give denne :)
Når det fungerer med flasken sen aften, så kan du begynde at indføre en flaske i stedet for amning inden middagsluren. Denne flaske kan du evt. give hende imens hun ligger i barnevognen og samtidig bliver lullet i søvn. Og på den måde kan du altså komme væk fra amningen midt på dagen.
Stille og roligt kan du så give en flaske mere om aftenen, en mere i løbet af dagen osv. indtil amning trappes ud af sig selv. Din krop får på denne måde mulighed for at følge med, så du ikke får en brystbetændelse og din datter kan også vænne sig til erstatningen stille og roligt.
Du kan naturligvis godt vælge at malke ud, for at supplere med din mælk i starten og for at vænne din datter til flasken. Men da du ike ønsker at stimulere til mere mælk, men i stedet ønsker helt at stoppe, så er det vigtigt at amningen trappes ned og at du derfor ikke begynder at malke ekstra ud ...
Smagen af modermælkserstatningen kan have betydning. Et syrnet produkt eller et produkt med hydrolycerede proteiner (de allergiforebyggende) er ofte mere sure i smagen og ligger smagsmæssigt længst fra smagen af modermælk. En almindelig type 1 erstatning som hun får nu, smager dog meget forskelligt alt efter hvad produkt der er tale om, du kan i stedet for NAN prøve med f.eks. HIPP, Allomin eller Babymælk (Arla) ...
I stedet for at starte med flasken og hun så bliver ked af det og frustreret og kun vil ammes, så kan du prøve at gøre det, at du starter med at lægge til brystet og lader din datter spise lidt hos dig. Dermed får hun lige lidt tørstslukkende, så hun er mere rolig og så kan du derefter give hende flasken, som så fylder hende op, hvorefter hun så skal puttes og sove.
Hendes udregnede mælkebehov er 1/6 af hendes vægt i døgnet. Det betyder at hvis hun vejer f.eks. 4200gram, så er hendes døgnbehov lige nu 700 ml i døgnet og fordelt på mellem 6-8 måltider i døgnet, så vil hun have brug for mellem 90-120 ml hver gang. Hun vil normalt have brug for at spise 6-8 gange i døgnet, altså ca hver 3-4 time.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske