Svar: Overgang fra amning til flaske - 1 mdr.

28. marts 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Winnie

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er rigtig fint at du kan mærke, at det med amning på sigt ikke vil fungere for jer og at du derfor nu arbejder fast på at lære din datter at tage flaske.

Da amningen skal trappes stille og roligt ned og flasken tage mere og mere over, så vil jeg anbefale at du forsøger at fjerne en amning af gangen, hvor du i stedet giver flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer f.eks. 7 gange i døgnet, så vil det være fint at du fast begynder at arbejde på en rytme, hvor du i stedet ammer 6 gange i døgnet og giver flaske en gang. Du kan f.eks. starte med at give flaske om aftenen, evt. sen aften. Det at du giver mme til natten kan gøre at din datter vil sove et lidt længere stræk og det kan også påvirke din mælkedannelse så den stille og roligt sættes lidt ned. Far kan med fordel også give denne :)

Når det fungerer med flasken sen aften, så kan du begynde at indføre en flaske i stedet for amning inden middagsluren. Denne flaske kan du evt. give hende imens hun ligger i barnevognen og samtidig bliver lullet i søvn. Og på den måde kan du altså komme væk fra amningen midt på dagen.

Stille og roligt kan du så give en flaske mere om aftenen, en mere i løbet af dagen osv. indtil amning trappes ud af sig selv. Din krop får på denne måde mulighed for at følge med, så du ikke får en brystbetændelse og din datter kan også vænne sig til erstatningen stille og roligt.

Du kan naturligvis godt ...

Annonce

... vælge at malke ud, for at supplere med din mælk i starten og for at vænne din datter til flasken. Men da du ike ønsker at stimulere til mere mælk, men i stedet ønsker helt at stoppe, så er det vigtigt at amningen trappes ned og at du derfor ikke begynder at malke ekstra ud ...

Smagen af modermælkserstatningen kan have betydning. Et syrnet produkt eller et produkt med hydrolycerede proteiner (de allergiforebyggende) er ofte mere sure i smagen og ligger smagsmæssigt længst fra smagen af modermælk. En almindelig type 1 erstatning som hun får nu, smager dog meget forskelligt alt efter hvad produkt der er tale om, du kan i stedet for NAN prøve med f.eks. HIPP, Allomin eller Babymælk (Arla) ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I stedet for at starte med flasken og hun så bliver ked af det og frustreret og kun vil ammes, så kan du prøve at gøre det, at du starter med at lægge til brystet og lader din datter spise lidt hos dig. Dermed får hun lige lidt tørstslukkende, så hun er mere rolig og så kan du derefter give hende flasken, som så fylder hende op, hvorefter hun så skal puttes og sove.

Hendes udregnede mælkebehov er 1/6 af hendes vægt i døgnet. Det betyder at hvis hun vejer f.eks. 4200gram, så er hendes døgnbehov lige nu 700 ml i døgnet og fordelt på mellem 6-8 måltider i døgnet, så vil hun have brug for mellem 90-120 ml hver gang. Hun vil normalt have brug for at spise 6-8 gange i døgnet, altså ca hver 3-4 time.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre