Svar: MME som supplement

22. marts 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Tak for dit brev :) Og tillykke med lillesøster! :)

Jo yngre barnet er når man begynder at give flaske, jo større risiko vil der altid være for at flasken overtager amningen. Dannelse af brystmælk sker efter udbud og det betyder at jo mere barnet dier ved brystet, jo hyppigere barnet ammer, jo mere mælk vil du producere. Det betyder således også at jo mere du giver flaske, jo mindre vil barnet komme til brystet og dermed vil mælkemængden nedsættes.

Samtidig vil det også være sådan at det er lettere at spise af en flaske. Det kræver ikke samme kræfter at sutte og få mælken ud af flasken, som det gør at få mælken ud af brystet. Det betyder at man risikerer at barnet vil foretrække flasken og afvise brystet.

Der kan være masser af gode grunde til at amme og der kan være ligeså mange gode grunde til at vælge at give flaske - og du skal gøre det, som du fornemmer er bedst for jeres familie. Og ja, du kan godt vælge at supplere med en flaske, men du skal naturligvis være indstillet på, at du på sigt så måske ender med at give fuld flaske i stedet for at amme. Hvilket jo også kan være et helt fint valg, du skal bare vide, hvad du vælger og hvorfor :)

Når man supplerer med en flaske, så kan det være en god idé at amme først, så brystet stimuleres og kroppen får signalerne om at der skal ...

Annonce

... produceres mælk. Og hvis barnet så er mere sulten, så kan der gives lidt ekstra mælk på flasken. Hvis man vælger at erstatte en amning med en flaske, så er risikoen for at flasken på sigt overtager amningen større.

Du spørger om I skal træne det at give flaske, for at holde fast i at hun vil tage imod flasken - og ja, det kan være en god idé, hvis du allerede nu kan mærke på dig selv, at det vil være dejligt at hun fremover altid vil tage imod en flaske. For selvom du påvirker amning mere, jo tidligere du introducerer flasken, så er der også en risiko for at hun, hvis du venter med at introducere en flaske, vil foretrække brystet og at du således ikke får hende til at acceptere flasken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så jeg vil anbefale at du gør op med dig selv, hvordan du har det med amning kontra flaske og hvad du på sigt har lyst til. Hun vil have brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, så hvis du allerede nu ved med dig selv at sålænge vil du slet ikke amme eller hvis I f.eks. har aftalt at far overtager barsel, når hun er 5-6 måneder eller lignende, så vil det være helt fint at du nu både ammer og giver flaske. Hvis du modsat rigtig gerne vil amme og vil være helt sikker på at kunne amme så længe som muligt, så bør du ikke give flaske nu.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder