Svar: MME som supplement
22. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev :) Og tillykke med lillesøster! :)
Jo yngre barnet er når man begynder at give flaske, jo større risiko vil der altid være for at flasken overtager amningen. Dannelse af brystmælk sker efter udbud og det betyder at jo mere barnet dier ved brystet, jo hyppigere barnet ammer, jo mere mælk vil du producere. Det betyder således også at jo mere du giver flaske, jo mindre vil barnet komme til brystet og dermed vil mælkemængden nedsættes.
Samtidig vil det også være sådan at det er lettere at spise af en flaske. Det kræver ikke samme kræfter at sutte og få mælken ud af flasken, som det gør at få mælken ud af brystet. Det betyder at man risikerer at barnet vil foretrække flasken og afvise brystet.
Der kan være masser af gode grunde til at amme og der kan være ligeså mange gode grunde til at vælge at give flaske - og du skal gøre det, som du fornemmer er bedst for jeres familie. Og ja, du kan godt vælge at supplere med en flaske, men du skal naturligvis være indstillet på, at du på sigt så måske ender med at give fuld flaske i stedet for at amme. Hvilket jo også kan være et helt fint valg, du skal bare vide, hvad du vælger og hvorfor :)
Når man supplerer med en flaske, så kan det være en god idé at amme først, så brystet stimuleres og kroppen får signalerne om at der skal produceres mælk. Og hvis barnet så er mere sulten, så kan der gives lidt ekstra mælk på flasken. Hvis man vælger at erstatte en amning med en flaske, så er risikoen for at flasken på sigt overtager amningen større.
Du spørger om I skal træne det at give flaske, for at holde fast i at hun vil tage imod flasken - og ja, det kan være en god idé, hvis du allerede nu kan mærke på dig selv, at det vil være dejligt at hun fremover altid vil tage imod en flaske. For selvom du påvirker amning mere, jo tidligere du introducerer flasken, så er der også en risiko for at hun, hvis du venter med at introducere en flaske, vil foretrække brystet og at du således ikke får hende til at acceptere flasken.
Så jeg vil anbefale at du gør op med dig selv, hvordan du har det med amning kontra flaske og hvad du på sigt har lyst til. Hun vil have brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, så hvis du allerede nu ved med dig selv at sålænge vil du slet ikke amme eller hvis I f.eks. har aftalt at far overtager barsel, når hun er 5-6 måneder eller lignende, så vil det være helt fint at du nu både ammer og giver flaske. Hvis du modsat rigtig gerne vil amme og vil være helt sikker på at kunne amme så længe som muligt, så bør du ikke give flaske nu.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske