Svar: Bøvs ved amning

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Van

Nogle børn har brug for pauser undervejs i amningen, for at kunne komme af med luft løbende - men for andre vil det ofte fungerer bedre at man ikke tager barnet fra, men lader det spise færdig og så kan barnet slå en stor bøvs efterfølgende. Jeg kan godt forstå dine bevæggrunde for at tage ham fra, men hvis du gør det, så risikerer du at han ikke tager fat igen og derfor ikke får den sidste mælk med ud og den er vigtig for ham. Så prøv om ikke du kan lade ham spise, til han selv slipper og så der arbejde på at få en bøvs ud.

Når han skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen holdes lige, strakt. Jo mere lige ryggen er, jo lettere kommer luften op, jo mere sammenklemmet han sidder, jo sværere vil luften have ved at komme op.

Det er også godt, hvis du kan holde hans arme lidt løftet. Det betyder i praksis, at han bør ligge helt oppe over din skulder, så hans arme ligger løftet over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis han bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte ham og lade ham sove. Så vil du se at han efter ca 25-40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme ...

Annonce

... op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Derfor kan det også være en rigtig god idé at du hjælper ham med at bruge sine ben, cykler med benene, bukker og strækker dem, så han på den måde hjælpes til at prutte og få luften den vej ud.

Lidt mavemassage, kan være en god idé, hvor du med to fingre og evt. lidt babyolie masserer i små cirkler rundt og rundt om navlen i urets retning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan være en god idé at amme ham i forskellige ammestillinger, og du kan f.eks. gøre det at du starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og dier. Herefter kan du skifte ham, det hjælper igen mad og luft igennem systemet når han tumles lidt med under skiftning og han vågner lidt op til dåd igen og så kan du lægge ham til samme bryst men i tvillingestilling. På den måde hjælper du ham til at spise lidt mere og få den lidt federe mælk med ud.

Man kan godt tage lidt af den vandholdige mælk ud og sætte gang i nedløbsrefleksen eller fjerne lidt af trykket før du lægger til - men som udgangspunkt er det godt at lade ham selv regulere det og den vandholdige mælk har han også brug for, for den slukker tørsten. Lad ham derfor die og når det går for stærkt og han ikke kan følge med, så lad ham slippe og lad mælken sprøjte og læg så til, når strålen stopper og han igen kan få fat.

En sut kan også være en måde at hjælpe luften igennem systemet på, så måske skal du introducere en sut, hvis du ikke allerede har gjort det :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre