Svar: Bøvs ved amning
22. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Van
Nogle børn har brug for pauser undervejs i amningen, for at kunne komme af med luft løbende - men for andre vil det ofte fungerer bedre at man ikke tager barnet fra, men lader det spise færdig og så kan barnet slå en stor bøvs efterfølgende. Jeg kan godt forstå dine bevæggrunde for at tage ham fra, men hvis du gør det, så risikerer du at han ikke tager fat igen og derfor ikke får den sidste mælk med ud og den er vigtig for ham. Så prøv om ikke du kan lade ham spise, til han selv slipper og så der arbejde på at få en bøvs ud.
Når han skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen holdes lige, strakt. Jo mere lige ryggen er, jo lettere kommer luften op, jo mere sammenklemmet han sidder, jo sværere vil luften have ved at komme op.
Det er også godt, hvis du kan holde hans arme lidt løftet. Det betyder i praksis, at han bør ligge helt oppe over din skulder, så hans arme ligger løftet over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis han bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte ham og lade ham sove. Så vil du se at han efter ca 25-40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Derfor kan det også være en rigtig god idé at du hjælper ham med at bruge sine ben, cykler med benene, bukker og strækker dem, så han på den måde hjælpes til at prutte og få luften den vej ud.
Lidt mavemassage, kan være en god idé, hvor du med to fingre og evt. lidt babyolie masserer i små cirkler rundt og rundt om navlen i urets retning.
Det kan være en god idé at amme ham i forskellige ammestillinger, og du kan f.eks. gøre det at du starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og dier. Herefter kan du skifte ham, det hjælper igen mad og luft igennem systemet når han tumles lidt med under skiftning og han vågner lidt op til dåd igen og så kan du lægge ham til samme bryst men i tvillingestilling. På den måde hjælper du ham til at spise lidt mere og få den lidt federe mælk med ud.
Man kan godt tage lidt af den vandholdige mælk ud og sætte gang i nedløbsrefleksen eller fjerne lidt af trykket før du lægger til - men som udgangspunkt er det godt at lade ham selv regulere det og den vandholdige mælk har han også brug for, for den slukker tørsten. Lad ham derfor die og når det går for stærkt og han ikke kan følge med, så lad ham slippe og lad mælken sprøjte og læg så til, når strålen stopper og han igen kan få fat.
En sut kan også være en måde at hjælpe luften igennem systemet på, så måske skal du introducere en sut, hvis du ikke allerede har gjort det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske