Svar: Åh den søvn ;o)
22. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Det er sådan at børn naturligt i perioder vil søge brystet ekstra hyppigt, fordi det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden. Din datter kan godt være blevet så fysisk stor, at hun nu har brug for at få sat din mælkemængde ekstra op.
Dertil kommer at jeg jo ved, at du har holdt en længere pause fra amning på grund af noget medicin du skulle tage og amningen og mælkemængden skal derfor nu sandsynligvis også trappes op igen. Selvom du har malket ud for at holde mælkeproduktionen igang, så kan en brystpumpe ikke stimulere og tømme dit bryst ligeså effektivt som din datter kan og det kan altså godt være forklaringen på at hun lige nu søger dit bryst ekstra meget.
Hun har i samme forbindelse også fået flaske og er derfor vant til at få en del mælk forholdsvist hurtigt, hun har måske spist lidt mere af flasken end hun normalt gør hos dig, netop fordi mælken kommer lettere til hende af en flaske ...
Prøv om du kan amme hende rigtig godt fra begge bryster dagen igennem. Start gerne med at amme fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, skift hende og am hende så fra modsatte bryst inden du putter hende igen. Så du på den måde får stimuleret begge bryster mellem hver lur og får sikret lidt ekstra mælk i hendes mave.
Prøv også at skifte mellem forskellige ammestillinger i løbet af dagen og om natten, så hun på den måde også hjælpes til at stimulere og tømme brystet bedst muligt.
Hvis det ikke lykkes dig at øge mælkemængden tilstrækkeligt igen, så vil det være fint at supplere hende med en flaske. Du vil sandsynligvis godt kunne gøre begge dele - amme hende om dagen og så give en flaske aften eller sen aften i håb om at I så begge kan sove lidt mere sammenhængende. Naturligvis med det in mente at hun kan foretrække flasken og amningen på sigt stoppe, men så må det være sådan. Hun skal jo have den mælk hun har behov for og du har allerede kæmpet en del med amning og fået hende til brystet igen trods ammestop i 10 dage ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske