Svar: Åh den søvn ;o)

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Det er sådan at børn naturligt i perioder vil søge brystet ekstra hyppigt, fordi det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden. Din datter kan godt være blevet så fysisk stor, at hun nu har brug for at få sat din mælkemængde ekstra op.

Dertil kommer at jeg jo ved, at du har holdt en længere pause fra amning på grund af noget medicin du skulle tage og amningen og mælkemængden skal derfor nu sandsynligvis også trappes op igen. Selvom du har malket ud for at holde mælkeproduktionen igang, så kan en brystpumpe ikke stimulere og tømme dit bryst ligeså effektivt som din datter kan og det kan altså godt være forklaringen på at hun lige nu søger dit bryst ekstra meget.

Hun har i samme forbindelse også fået flaske og er derfor vant til at få en del mælk forholdsvist hurtigt, hun har måske spist lidt mere af flasken end hun normalt gør hos dig, netop fordi mælken kommer lettere til hende af en flaske ...

Prøv om du kan amme hende rigtig godt fra begge bryster dagen ...

Annonce

... igennem. Start gerne med at amme fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, skift hende og am hende så fra modsatte bryst inden du putter hende igen. Så du på den måde får stimuleret begge bryster mellem hver lur og får sikret lidt ekstra mælk i hendes mave.

Prøv også at skifte mellem forskellige ammestillinger i løbet af dagen og om natten, så hun på den måde også hjælpes til at stimulere og tømme brystet bedst muligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis det ikke lykkes dig at øge mælkemængden tilstrækkeligt igen, så vil det være fint at supplere hende med en flaske. Du vil sandsynligvis godt kunne gøre begge dele - amme hende om dagen og så give en flaske aften eller sen aften i håb om at I så begge kan sove lidt mere sammenhængende. Naturligvis med det in mente at hun kan foretrække flasken og amningen på sigt stoppe, men så må det være sådan. Hun skal jo have den mælk hun har behov for og du har allerede kæmpet en del med amning og fået hende til brystet igen trods ammestop i 10 dage ...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.