Svar: Ophøre med amning
22. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har, vil hun højst sandsynligt ikke selv sige amningen fra, men vil være meget bevidst om brystet.
Det betyder at det skal være dig, der bestemmer, hvornår amningen stopper og det betyder også at hun sandsynligvis godt kan blive lidt ked af det og frustreret, når det hun har fået så lang tid, pludselig stopper. Jeg kan derfor ikke love dig at ammestop kan ske helt uden gråd og frustrationer ...
Det betyder dog ikke at hun ikke sagtens kan få en ligeså godt og dejligt, trygt putteritual, som amningen er for hende nu. Og du kan godt lave en overgang, hvor du f.eks. har et ritual med godnatgrød, bryst og godnathistorie, sang, kærtegn osv. hvorefter hun putter sig og sover - og så gå over til at hun fortsætter ritualet med godnatgrød, mælk af kop og godnathistorie, sang, kærtegn osv. Så ritualet i princippet ligner sig selv fuldstændig, eneste forskel er at brystet og dermed hende behov for lidt lun mælk i overgangfasen erstattes af lun mælk af en kop.
Og ja - du kan godt bruge "brystet sover og er træt", hvis du fornemmer at hun vil kunne forholde sig til dette. Du kan også bruge "det er slut! Der er ikke mere" fordi netop "slut" også er noget hun kender fra dagligdagen "nu er badet slut og du skal op", "nu er bogen slut, der er ikke mere historie", "nu er dagen slut og du skal sove" osv. så netop "slut" markerer en overgang til en anden og hun fornemmer hvad det handler om.
Hun vil sandsynligvis ikke kunne forholde sig til en masse snak omkring det flere dage inden, hun er stadig så lille at hun ikke har fornemmelse for tid og vil have svært ved at forstå "at på fredag får du ikke bryst mere ..." I kan forsøge det, men måske vil hun have et ligeså fint med at I vælger at nu er det nu, og så sætte noget andet i stedet og så holde fast i det, med forklaring, forståelse, betrygge og berolige, men holde fast i at nu er det sådan - også selvom det er lidt hårdt :)
Det vil være en god idé at vælge et tidspunkt hvor hun er rask og hvor der ikke sker store ændringer i hendes liv, som institutionsstart, at skulle være storesøster, skulle flytte osv. Jo mere rolig hverdagen er, jo bedre. Og det vil også være rigtig godt at stoppe amningen i en weekend eller ferie, hvor I naturligt har mere overskud til at være der for hende om aftenen, og hvor det ikke betyder helt så meget om hun falder i søvn før eller lidt senere et par aftener ... :)
De fleste børn vil have en periode i 18-20 måneders alderen, hvor de har svært ved at falde i søvn og hvor de også vågner og søger forældrene ekstra meget om natten, så i forhold til dette kan det være en idé at stoppe amning enten før eller efter :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske