Svar: Ophøre med amning

22. januar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Med den alder din datter har, vil hun højst sandsynligt ikke selv sige amningen fra, men vil være meget bevidst om brystet.

Det betyder at det skal være dig, der bestemmer, hvornår amningen stopper og det betyder også at hun sandsynligvis godt kan blive lidt ked af det og frustreret, når det hun har fået så lang tid, pludselig stopper. Jeg kan derfor ikke love dig at ammestop kan ske helt uden gråd og frustrationer ...

Det betyder dog ikke at hun ikke sagtens kan få en ligeså godt og dejligt, trygt putteritual, som amningen er for hende nu. Og du kan godt lave en overgang, hvor du f.eks. har et ritual med godnatgrød, bryst og godnathistorie, sang, kærtegn osv. hvorefter hun putter sig og sover - og så gå over til at hun fortsætter ritualet med godnatgrød, mælk af kop og godnathistorie, sang, kærtegn osv. Så ritualet i princippet ligner sig selv fuldstændig, eneste forskel er at brystet og dermed hende behov for lidt lun mælk i overgangfasen erstattes af lun mælk af en kop.

Og ja - du kan godt bruge "brystet sover og er træt", hvis du fornemmer at hun vil kunne forholde sig til dette. Du kan også bruge "det er slut! Der er ikke mere" fordi netop "slut" også er noget hun kender fra dagligdagen "nu er badet slut og du skal op", "nu er bogen slut, der er ikke mere historie", "nu er dagen slut og du skal ...

Annonce

... sove" osv. så netop "slut" markerer en overgang til en anden og hun fornemmer hvad det handler om.

Hun vil sandsynligvis ikke kunne forholde sig til en masse snak omkring det flere dage inden, hun er stadig så lille at hun ikke har fornemmelse for tid og vil have svært ved at forstå "at på fredag får du ikke bryst mere ..." I kan forsøge det, men måske vil hun have et ligeså fint med at I vælger at nu er det nu, og så sætte noget andet i stedet og så holde fast i det, med forklaring, forståelse, betrygge og berolige, men holde fast i at nu er det sådan - også selvom det er lidt hårdt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være en god idé at vælge et tidspunkt hvor hun er rask og hvor der ikke sker store ændringer i hendes liv, som institutionsstart, at skulle være storesøster, skulle flytte osv. Jo mere rolig hverdagen er, jo bedre. Og det vil også være rigtig godt at stoppe amningen i en weekend eller ferie, hvor I naturligt har mere overskud til at være der for hende om aftenen, og hvor det ikke betyder helt så meget om hun falder i søvn før eller lidt senere et par aftener ... :)

De fleste børn vil have en periode i 18-20 måneders alderen, hvor de har svært ved at falde i søvn og hvor de også vågner og søger forældrene ekstra meget om natten, så i forhold til dette kan det være en idé at stoppe amning enten før eller efter :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder