Svar: Breastfeeding and solid food
16. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Dea
Tak for dit brev, som jeg vil besvare på dansk :) og tak for dine dejlige ord til mig.
Når man får menstruation, så ændrer mælken smag, på grund af de hormonændringer der sker. Det betyder at børn i den periode, hvor menstruationen kommer og i de dage menstruationen varer godt kan finde på at afvise brystet/mælken. Det kan naturligt være frustrerende for både mor og barn.
Det lyder dog ikke som om at din dreng har afvist fuldstændig og når jeg svarer dig i dag, så er han sandsynligvis begyndt at die mere hos dig igen. Det bedste du kan gøre er at tage det roligt, blive ved med at lægge til og så lade ham styre, hvad han har behov for. Det er vigtigt at du ikke presser ham unødigt til at die, hvis han føler sig presset, så er der en risiko for at han vil afvise brystet helt.
Det kan ofte være en idé at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende. Dette hjælper, fordi han når I ligger ned og ammer, er mere selvstyrende, end hvis du holder ham i dine arme. Når han ligger ved siden af dig i sengen, så har han dig helt tæt på, får hud-mod-hud kontakt og det beroliger ham og får ham til at slappe af og dermed være tryg ved at tage fat. Men samtidig så kan han selv tage fat, slippe brystet og tage fat igen i sit eget tempo, uden at føle at du holder ham fast.
Han er så stor nu, at han godt kan få en pæn stor mængde mælk ud på 7-10 minutter og du må tro på at han indtager det han har behov for. Det er også helt normalt at børn i denne alder spiser med 3-5 timers mellemrum. Han vil stadig have brug for 6 amninger i døgnet, hvilket svarer til at han spiser ca. hver 4. time. Det kan godt være sådan at han generelt spiser hver 4 time, det kan også være sådan at han om dagen f.eks. nogle gange spiser hver 3 time og om natten så sover 5 timer og det er okay, bare han spiser min. 6 gange i døgnet :)
Du kan tilbyde ham fra begge bryster, men det er et tilbud. Det vil sige at du starter med at lægge ham til et bryst, lader ham spise de han vil der og når han virker til at have taget det han har behov for, så kan du skifte ham, pludre lidt med ham og så tilbyde modsatte bryst. Viser han ikke behov for at få mere, så er det helt okay, der er som sagt tale om et tilbud :)
Du kan ikke regne med at han kun får den mængde du pumper ud. En brystpumpe vil ikke kunne stimulere og tømme brystet ligeså godt som din dreng, så at du kan malke 100ml ud er meget fint - han får sandsynligvis mere.
Han lyder ikke umiddelbart til at have behov for tilskud af modermælkserstatning (formula) og det er for tidligt at starte med fast føde. Han skal være mindst 4 måneder gammel før du giver ham skemad. Hvis han afviser brystet fuldstændig, så kan du naturligvis være nødt til at forsøge med en flaske for at sikre ham væske, men prøv om du ikke kan få ham til at spise ca. hver 4 time og tro så på at han tager det han har behov for.
Når din menstruation atter stopper, så vil mælken igen ændre smag og han vil sandsynligvis igen synes bedre om din mælk :)
Det er også sådan at din mælk tager smag efter hvad du spiser og undersøgelser viser af børn faktisk godt kan lide mælk der smager af løg og af fersken .. så prøv at spise lidt krydret mad, for at se om ikke det gør ham mere interessant og prøv også at spise lidt ferskner, appelsiner eller lignende - måske det vil gøre mælken lidt sødere og han så vil tage bedre imod igen - det er da et forsøg værd :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske