Svar: Kost og mælkeproduktion

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor til 4

At opretholde en god mælkeproduktion er afhængig af mange faktorer og moderens kost har normalt ikke afgørende betydning for opretholdelse af mælkeproduktion. Det er dog naturligvis vigtigt at du spiser sundt og varieret, at du spiser flere gange dagligt og prøver at få dine mellemmåltider. Det anbefales at du spiser efter de 8 almindelige kostråd:

- Spis frugt og grønt, 6 om dagen.
- Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
- Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag. • Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager.
- Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
- Spis varieret og bevar normalvægten*.
- Sluk tørsten i vand.
- Vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen.

Når man ammer fuldt er det daglige energibehov ca. 2600kJ større end normalt. For de fleste vil dette behov blive dækket naturligt, fordi der tæres på de ammedepoter der er kommet i graviditeten.

Hvis du ikke indtager mælk eller mælkeprodukter, så anbefales det at du får et tilskud på 500ml kalk dagligt. Det anbefales også at du spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen og det anbefales især at du spiser de fede fisk som laks, sild og makrel og de magre fisk som rødspætte, sej og torsk.

Det anbefales at du ikke spiser mere end 100 gram om ugen af de store rovfisk, fordi de kan indeholde meget kviksølv. De store rovfisk er helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke go tunbøffer (du må gerne spise tun fra dåse).

Hvis du ikke spiser nogen former for fisk, så bør du overveje at indtage et dagligt tilskud af fiskeolie/omega-3. Og du kan også overveje om du vil have ...

Annonce

... glæde af et ammevitamin.

Der er ikke dokumentation for at bestemte fødevarer som øger mælkemængden. Tidligere anbefalede man maltøl, men det anbefales ikke mere, da det indeholder alkohol. Generelt er det bedste du kan gøre at spise løbende dagen igennem og også huske at få dine mellemmåltider. Når jeg nogle gange skriver at man skal huske at spise, for at der er "noget at lave mælk af", så handler dette om at det er vigtigt ikke at gå rundt på fastende mave og at man finder roen til at spise og prøver at huske sig selv i løbet af dagen.

For mange mødre går starten af dagen meget hurtigt. Hos jer er der større børn der skal i tøjet, der skal laves morgenmad, smøres madpakker, pakkes tasker og børnene skal afleveres osv. osv. og inden du får set dig om er klokken måske 13 og du har egentlig ikke rigtig fået noget at spise, måske drukket en kop kaffe eller te og tiden er bare gået. Og det går altså ikke. For det er rigtig vigtigt at du også har ro omkring dig, det er rigtig vigtigt for mælkeproduktionen er du ikke er stresset. og at du også har tid til selv at få mad, når i bad osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og måske skyldes dine problemer med amningen denne gang, at der naturligt ikke er samme ro til at amme som tidligere. Amningerne bliver afbrudt, amningerne bliver forstyrret, måske bliver jeres dreng holdt lidt ekstra hen med en sut, fordi du en gang imellem er nødt til at tage dig af en af de større børn, før du kan lægge ham til brystet. Måske bliver han ikke ammet helt så hyppigt og måske også af kortere tid nogle gange ... Og det spiller alt sammen ind på din mælkeproduktion.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger