Ammestop, putteritual og søvn

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Ammestop, putteritual og søvn

Kære Helen.

Jeg har spørgsmål angående stop af amning (og søvn).

Min dejlige søn er 13 måneder, jeg ammer ham aften kl ca 20.30 til putning, og mellem kl 04 og 05 morgen. Han vågner som regel mellem 8 og 8.30 morgen.
Jeg vil til at afslutte amningen, og vil gerne have råd til hvordan det bedst kan gøres.

Han spiser masser af mad, en kæmpe portion havregrød med moset banan til morgenmad. Lidt mælk og brød eller frugt formiddag. Sover som regel inden frokost en time til halvanden.
Spiser frokost ( rugbrød / grovbrød med laksepate, ost ell lignende)

Eftermiddags snack; mælk og en havregryns kiks eller lidt brød, frugt eller gulerod.
Aftensmad - ca kl 18.30 hvad vi end spiser - ofte en pæn stor portion. Nogle gange youghurt med lidt frugt til dessert

Min mand og jeg er begge selvstændige og hvor vi bor (UK) er institutioner dyre så vi passer ham selv - vi deles om det. Så vi har meget tid sammen hvilket er dejligt.

Han er vant til at blive ammet i søvn, og det skal jo så udskiftes med noget andet.. Han sover godt i starten af natten men sover ofte uroligt og vågner flere gange i løbet af den sene nat og tager tid til at falde til ro, og jeg synes generelt vores søvnkvalitet er noget op og ned, hvilket ind i mellem resulterer i en afbrudt nat der ind i mellem bliver lidt for lang ved at vi sover laenge.

Vi har pillet siden af hans seng og sat den hen helt op til vores seng ved ...

Annonce

... min side, det synes jeg forbedrede vores nætter en smule. Ofte ryger han over i vores seng i løbet af natten, hvilket ville være okay når vi får os en lidt større madras.

Han har en bamse som jeg har forsøgt at introducere som sutteklud, den er han glad for til en hvis grad, omend han smider den til siden hvis jeg prøver at holde den ind til mig så han kan røre den mens han ammer og dermed associere det med hygge. Hår er faktisk hans helt store sutteklud. At pille i vores hår og sutte på tommelfingeren (han bruger ikke sut). meen, det bliver lidt anstrengende i længden hvis han hiver mig eller hans far i håret om natten for at sove. Kan vi lære ham at blive i sin egen seng det meste af natten?

Har du råd at ændre putte ritualet, og stoppe amningen?

Skal han have en kop mælk inden putning i stedet for amningen?
En halv liter letmælk om dagen synes har jeg læst mig til han skal have, er det korrekt?

Hvor lang tid skal jeg forvente han vil tage til at omstille sig? Kan jeg stadig forvente han sover til kl 08 morgen uden tidlig morgen amning? Hvordan gør jeg det blidt men bestemt? Skal Far tage over? Jeg putter ham ind i mellem til middagslur hjemme i sengen, (ofte falder han i søvn under gåtur) , hvis hans far prøver det samme bliver han mega sur.

Vi (min mand og jeg) skal have fundet ud af at stoppe amningen og deles om putte ritualet.

Tak for tidligere svar og med venlig hilsen,
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder