Brev:
Ammestop, putteritual og søvn
10. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Ammestop, putteritual og søvn
Kære Helen.
Jeg har spørgsmål angående stop af amning (og søvn).
Min dejlige søn er 13 måneder, jeg ammer ham aften kl ca 20.30 til putning, og mellem kl 04 og 05 morgen. Han vågner som regel mellem 8 og 8.30 morgen.
Jeg vil til at afslutte amningen, og vil gerne have råd til hvordan det bedst kan gøres.
Han spiser masser af mad, en kæmpe portion havregrød med moset banan til morgenmad. Lidt mælk og brød eller frugt formiddag. Sover som regel inden frokost en time til halvanden.
Spiser frokost ( rugbrød / grovbrød med laksepate, ost ell lignende)
Eftermiddags snack; mælk og en havregryns kiks eller lidt brød, frugt eller gulerod.
Aftensmad - ca kl 18.30 hvad vi end spiser - ofte en pæn stor portion. Nogle gange youghurt med lidt frugt til dessert
Min mand og jeg er begge selvstændige og hvor vi bor (UK) er institutioner dyre så vi passer ham selv - vi deles om det. Så vi har meget tid sammen hvilket er dejligt.
Han er vant til at blive ammet i søvn, og det skal jo så udskiftes med noget andet.. Han sover godt i starten af natten men sover ofte uroligt og vågner flere gange i løbet af den sene nat og tager tid til at falde til ro, og jeg synes generelt vores søvnkvalitet er noget op og ned, hvilket ind i mellem resulterer i en afbrudt nat der ind i mellem bliver lidt for lang ved at vi sover laenge.
Vi har pillet siden af hans seng og sat den hen helt op til vores seng ved min side, det synes jeg forbedrede vores nætter en smule. Ofte ryger han over i vores seng i løbet af natten, hvilket ville være okay når vi får os en lidt større madras.
Han har en bamse som jeg har forsøgt at introducere som sutteklud, den er han glad for til en hvis grad, omend han smider den til siden hvis jeg prøver at holde den ind til mig så han kan røre den mens han ammer og dermed associere det med hygge. Hår er faktisk hans helt store sutteklud. At pille i vores hår og sutte på tommelfingeren (han bruger ikke sut). meen, det bliver lidt anstrengende i længden hvis han hiver mig eller hans far i håret om natten for at sove. Kan vi lære ham at blive i sin egen seng det meste af natten?
Har du råd at ændre putte ritualet, og stoppe amningen?
Skal han have en kop mælk inden putning i stedet for amningen?
En halv liter letmælk om dagen synes har jeg læst mig til han skal have, er det korrekt?
Hvor lang tid skal jeg forvente han vil tage til at omstille sig? Kan jeg stadig forvente han sover til kl 08 morgen uden tidlig morgen amning? Hvordan gør jeg det blidt men bestemt? Skal Far tage over? Jeg putter ham ind i mellem til middagslur hjemme i sengen, (ofte falder han i søvn under gåtur) , hvis hans far prøver det samme bliver han mega sur.
Vi (min mand og jeg) skal have fundet ud af at stoppe amningen og deles om putte ritualet.
Tak for tidligere svar og med venlig hilsen,
Anne