Svar: Mme og amning

5. januar 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Tak for dit brev :)

Det er sådan at spædbørn, hvis forældre eller søskende har haft sikker allergisk sygdom som astma, høfeber, børneeksem eller fødevareallergi vil være i risiko for at udvikle allergisk sygdom. Og flere undersøgelser har vist at man ved at amme eller ved at give højt hydrolyseret modermælkserstatning kan nedsætte risikoen for allergiudvikling, men ikke fjerne risikoen.

Det anbefales derfor at man, hvis man har et allergidisponeret barn, ammer eller giver speciel erstatning de første 4 måneder. Der er også en effekt af delvist hydrolyseret modermælkserstatning (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac, Althera og Nutramigen, der købes på apoteket).

Den allergiforebyggende effekt af hydrolyserede produkter er ikke vist hos børn uden allergidisposition og der er således ikke grund til at give speciel erstatning til børn, der ikke er i risiko for at udvikle allergi. Der er heller ikke forebyggende effekt efter 4 måneders alderen, hvorfor allergidisponerede børn efter 4 måneder, kan ernæres som alle andre børn.

Det er korrekt at modermælk vil indeholde forskellige stoffer, som styrker barnets immunforsvar og at modermælk derfor har nogle fordele, som modermælkserstatning ikke har. Det betyder dog ikke at børns immunsystem ødelægges af modermælkserstatning eller at børn der får flaske bliver mere syge. Der er mange faktorer der spiller ind her og i Danmark trives børn fuldt ud og rigtig godt på erstatning. De modermælkserstatninger vi kan købe i Danmark er af en rigtig god ...

Annonce

... kvalitet, de er forsøgt lavet så de ligner modermælken mest muligt og vi har heller ingen problemer med rent drikkevand ...

Det anbefales dog at du ammer så længe som muligt. Gerne til din datter er 12 måneder gammel. Det har stor betydning både for hende og også for dig. Men det skal ikke være amning for enhver pris og hvis din datter er meget sulten og du har svært ved at øge din mælkeproduktion nok til at sikre hendes behov, så er det naturlige valg at give hende erstatning. Og her kan NAN HA være et rigtig fint bud på en erstatning, hvis det er den du umiddelbart tænker hun vil trives med :)

Som udgangspunkt bør din datter jo ikke blive passet med den alder hun har, men igen - der kan være gode grunde til at du ønsker at supplere med en flaske og det er helt okay. Du skal gøre det, som gør at både din datter og du trives bedst muligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal dog vide, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og jo mere din mælkeproduktion falder, jo større risiko for at amningen stopper og din datter foretrækker flasken i stedet. Modsat, hvis du ved med dig selv, at du gerne vil have at andre kan passe hende, hvis du allerede nu ved at du ikke ønsker at amme til hun er mindst 1 år, ja så vil det være helt fint at du introducerer en flaske og lærer hende at spise af den ...

Den modermælk din datter får vil altid være god for hende og hvis hun får erstatning ved siden af, så vil hun få glæde af begge dele.

Tingene er aldrig sort-hvide, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre.

Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder