Svar: Skal jeg gøre noget for at amme mindre?
14. december 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Linda
Din datter er stadig så lille at hun skal have lov til at spise, når hun viser behov også selvom hun lige nu gerne vil spise meget hyppigt.
Det er nemlig sådan at hun netop ved at melde sig hyppigt til brystet, får øget din mælkemængde. Det handler om udbud og efterspørgsel - jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk producerer du og det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, hvor det ikke har tilsvarende effekt at amme i 45 minutter i stedet for i 25 minutter.
Din datter er sandsynligvis ved at være så stor nu, at hun har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op og det gør hun derfor ved at spise hyppigt og også gerne spise hyppigt om natten. Det er nemlig sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og natamning er derfor godt, til at øge mælkedannelsen.
Børn vil naturligt have perioder, hvor de søger brystet mere hyppigt og det kan som sagt godt være en sådan periode du mærker lige nu. Mange mærker det igen omkring 3 måneders alderen og det er helt normalt. Det varer ofte et par døgn, så er mælkemængden reguleret og barnet spiser igen med lidt længere intervaller.
Du må dog gerne stadig være opmærksom på at din datter skal have den fede mælk med ud, når hun ammer og det vil være rigtig godt at du stadig lægger hende til et bryst af gangen. Her skal hun die så længe som muligt og du må gerne prøve at holde hende igang, så hun ikke falder i søvn. Det er rigtig hårdt arbejde for hende at "tømme" brystet og hun bliver naturligt træt. Tryk hende i håndfladerne, under fødderne, stryg hænderne igennem hendes hår osv. så hun ikke glemmer at spise, når hun ligger ved brystet. Herefter skal hun bøvses af, pludres lidt med, skiftes så hun atter vågner op til dåd og inden hun så skal sove igen, så kan du tilbyde hende modsatte bryst, hvor hun så lige tager toppen og får lidt vandholdig mælk at drikke og derefter er klar til at sove.
Når hun så vågner igen, så starter du på det bryst hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise rigtig godt og længe fra det bryst, skifter hende osv. og så tilbyder du modsatte bryst. Ved at amme på denne måde så sikrer du hende ekstra mælk i maven og holder samtidig mælkeproduktionen god igang og du får hende fyldt ekstra op om dagen, så hun begynder at kunne spise mindre hyppigt om natten.
Når hun spiser meget hyppigt om aftenen, efter kl 17 og indtil hun skal i seng, så er det fordi mælken her er meget koncentreret. Den er ikke så vandholdig, som mælken hun får hos dig om morgenen. Det betyder at hun om aftenen får mange små mængder meget koncentreret mælk og det giver til sammen en rigtig god mæthed, der så gør at hun kan sove et lidt længere stræk først op natten. Det er rigtig praktisk og rigtig dejligt for dig, fordi du så også har mulighed for at få et par sammenhængende nattetimer ...
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske