Brev:
Søvnmønster - 0 mdr.
14. december 2011
Alder:
0 mdr.
Søvnmønster - 0 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar. Vi har nu fået en lille datter, og jeg har igen brug for at høre din mening.
Vores datter knap otte uger. Hun er meget nem, sød og mild og tager godt fra når jeg ammer hende.
Lige fra start har hun haft et godt sovehjerte, sover omkring 20 timer i døgnet.
Nu er det ved at ændre sig. De sidste 3-4 nætter har mønsteret været nogenlunde sådan: Hun har sovet igennem, 6 timer i rap, hvorefter hun er blevet ammet, typisk ved 3-5 tiden, og så sover hun en time eller to mere. Herefter frisk og meget nysgerrig og iagttagende! Så endnu en god times søvn ved middagstid.
I løbet af eftermiddagen og aftenen powernap'er hun så, hvorefter hun er vågen en halv til en hel time, for så at powernap'e igen.. og så fremdeles.
Når hun powernap'er sover hun typisk mellem 5 og 10 minutter, nogle gange lidt længere.
Efterhånden som dagen går, bliver hun selvfølgelig mere og mere irritabel. Vi prøver at skrue ned for stimuli, lys og TV, prøver at stille hende et roligt, mørkt og køligt sted, men ligemeget hjælper det.
Jeg kender til de forskellige bevidsthedstilstande, og søvnfaser, som du også beskriver, og synes jeg har en god fornemmelse for, hvornår hun er træt, og skal have hjælp til at sove. Når det sker, tager jeg hende ofte i mine arme og vugger hende. Pludselig vil hun skrige ret voldsomt i 2 minutters tid, hvorefter hun bliver rolig og døser hen. Pga at hun skriger så voldsomt, kan jeg komme i tvivl om jeg har fornemmet hendes behov rigtigt, på trods af, at jeg har erfaret at det virker.
Jeg har hørt folk sige, at spædbørn græder for at få spændinger ud? Sådan fornemmer jeg det også. Men jeg kommer alligevel i tvivl. Er det ok. det jeg gør? Umiddelbart får jeg en følelse af at ignorere hendes voldsomme gråd, for jeg gør jo ikke "noget andet", forsøger ikke andet, end at blive ved med at vugge hende i mine arme på en insisterende måde.
Når hun så falder i søvn i mine arme, sover hun meget let, og vågner så snart jeg lægger hende, selvom jeg gør det langsomt, lægger hende i en opvarmet voksipose, beholder mine hænder på hendes krop, synger en sang - eller er stille, vugger voksiposen osv. osv. Der sker så det igen, at hun skriger voldsomt et par minutter, hvorefter hun er rolig og afslappet og tager sig en powernap mere. Herefter virker hun meget frisk, og selvom vi prøver at hjælpe hende med at sove videre, bliver det måske kun til en powernap mere.
Kan vi hjælpe hende til et andet søvnmønster på nuværende tidspunkt? Synes, hun har brug for mere sammenhængende søvn i løbet af dagen. 6 timers søvn om natten er vel også i overkanten, hun skal jo have mad hver 4. time, eller hvordan?
Der er en anden ting der fylder: Hun er meget knyttet til mig og min kæreste har svært ved at komme ind på livet af hende, da hun bliver urolig og ked af det, når han tager sig af hende. Der har, som du ved, været nogle gnidninger mellem hendes far og det er der stadig, kan det være det hun reagerer på? Hvordan støtter vi bedst deres forhold?
Generelt ønsker hun slet ikke at blive lagt mere end et par minutter, hvad enten det er i sofaen, på aktivitetstæppet eller i skråstolen, men vil helst bæres rundt af mig. Det er virkelig tydeligt nu, hvor hun er så meget mere vågen i løbet af dagen.
Det var en noget rodet omgang, håber du kan finde hoved og hale i det.
Med venlig hilsen
mor til to