Søvnmønster - 0 mdr.

14. december 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Søvnmønster - 0 mdr.

Hej Helen.

Tak for dit sidste svar. Vi har nu fået en lille datter, og jeg har igen brug for at høre din mening.

Vores datter knap otte uger. Hun er meget nem, sød og mild og tager godt fra når jeg ammer hende.

Lige fra start har hun haft et godt sovehjerte, sover omkring 20 timer i døgnet.

Nu er det ved at ændre sig. De sidste 3-4 nætter har mønsteret været nogenlunde sådan: Hun har sovet igennem, 6 timer i rap, hvorefter hun er blevet ammet, typisk ved 3-5 tiden, og så sover hun en time eller to mere. Herefter frisk og meget nysgerrig og iagttagende! Så endnu en god times søvn ved middagstid.
I løbet af eftermiddagen og aftenen powernap'er hun så, hvorefter hun er vågen en halv til en hel time, for så at powernap'e igen.. og så fremdeles.

Når hun powernap'er sover hun typisk mellem 5 og 10 minutter, nogle gange lidt længere.
Efterhånden som dagen går, bliver hun selvfølgelig mere og mere irritabel. Vi prøver at skrue ned for stimuli, lys og TV, prøver at stille hende et roligt, mørkt og køligt sted, men ligemeget hjælper det.

Jeg kender til de forskellige bevidsthedstilstande, og søvnfaser, som du også beskriver, og synes jeg har en god fornemmelse for, hvornår hun er træt, og skal have hjælp til at sove. Når det sker, tager jeg hende ofte i mine arme og vugger hende. Pludselig vil hun skrige ret voldsomt i 2 minutters tid, hvorefter hun bliver rolig og døser hen. Pga at hun skriger så voldsomt, kan jeg komme i tvivl om jeg har fornemmet hendes behov rigtigt, på trods af, at jeg har erfaret at det virker.

Jeg har hørt folk sige, at spædbørn græder for at få spændinger ud? Sådan fornemmer jeg det også. Men jeg kommer alligevel i tvivl. Er ...

Annonce

... det ok. det jeg gør? Umiddelbart får jeg en følelse af at ignorere hendes voldsomme gråd, for jeg gør jo ikke "noget andet", forsøger ikke andet, end at blive ved med at vugge hende i mine arme på en insisterende måde.

Når hun så falder i søvn i mine arme, sover hun meget let, og vågner så snart jeg lægger hende, selvom jeg gør det langsomt, lægger hende i en opvarmet voksipose, beholder mine hænder på hendes krop, synger en sang - eller er stille, vugger voksiposen osv. osv. Der sker så det igen, at hun skriger voldsomt et par minutter, hvorefter hun er rolig og afslappet og tager sig en powernap mere. Herefter virker hun meget frisk, og selvom vi prøver at hjælpe hende med at sove videre, bliver det måske kun til en powernap mere.

Kan vi hjælpe hende til et andet søvnmønster på nuværende tidspunkt? Synes, hun har brug for mere sammenhængende søvn i løbet af dagen. 6 timers søvn om natten er vel også i overkanten, hun skal jo have mad hver 4. time, eller hvordan?

Der er en anden ting der fylder: Hun er meget knyttet til mig og min kæreste har svært ved at komme ind på livet af hende, da hun bliver urolig og ked af det, når han tager sig af hende. Der har, som du ved, været nogle gnidninger mellem hendes far og det er der stadig, kan det være det hun reagerer på? Hvordan støtter vi bedst deres forhold?

Generelt ønsker hun slet ikke at blive lagt mere end et par minutter, hvad enten det er i sofaen, på aktivitetstæppet eller i skråstolen, men vil helst bæres rundt af mig. Det er virkelig tydeligt nu, hvor hun er så meget mere vågen i løbet af dagen.

Det var en noget rodet omgang, håber du kan finde hoved og hale i det.

Med venlig hilsen
mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.