Svar: Afføring 5-6 gange dagligt - er det normalt?

13. december 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Hvis din datter har brug for at få den ekstra modermælkserstatning skal hun naturligvis have den. Det vigtigste er at hun trives og har det godt og så er det bedre at supplere amning med erstatning ... Men, det vil altid være sådan, at jo mere erstatning du giver, jo mindre vil hun die ved brystet og jo mindre mælk vil du naturligt producere.

Der er altså altid en risiko for at mælkeproduktionen nedsættes og amningen stopper når man vælger at supplere amning med flaske. Hvis det er et meget stort ønske for dig at amme og du gerne vil amme så længe som muligt, så kan det være en god idé at du lægger din datter til brystet først, så hun starter med at stimulere dig og så derefter fylder ekstra op med en flaske. Og hvis hun slet ikke vil acceptere brystet, så kan du vælge at malke ud i stedet, så dit bryst stadig stimuleres. Den udmalkede mælk kan hun så få på flaske.

Det er også sådan at det at spise af en flaske er betydeligt lettere end at spise af et bryst, hun skal ikke arbejde helt så meget for det, når hun får flaske og derfor vil mange børn foretrække flasken fremfor brystet. Så igen, jo mere flaske, jo mere vil hun blive irriteret på brystet og afvise brystet.

Det er din datter der er bedst til at stimulere dit bryst og du vil sandsynligvis ikke kunne opretholde en amning udelukkende ved brugt af brystpumpe. Derfor skal hun tilbage på brystet igen, hvis du gerne vil fortsætte med at amme. Modsat, kan en brystpumpe jo være med til at øge din mælkemængde ekstra, så mælken flydere lettere til hende og så hun ...

Annonce

... dermed atter gerne vil die, fordi det så igen bliver lettere at spise af brystet ... men det kommer an på hvor meget flaske hun når at få.

Du skal naturligvis også overveje om du synes det er praktisk og dejligt at hun tager flaske, fordi far så kan give hende mad og det er lettere at få hende passet. Hun har brug for brystmælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, og hvis du med dig selv ved, at så længe vil du ikke amme, så er det jo i princippet fint hvis hun stille og roligt går over til flaske og så kan du amme sålænge det fungerer godt for jer begge.

Og ja - din datter vil sandsynligvis sove længere på modermælkserstatning, da dette mætter mere end modermælk. Og børn der får flaske spiser ofte 1 gang mindre i døgnet end børn der ammes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når din datter afviser brystet og du gerne vil have hende til at tage fat, så kan du prøve at dryppe lidt mme i munden på hende med en 1 eller 2 ml sprøjte. Hvis hun ligger ved dit bryst og du drypper mælk i mundvigen på hende, så kan hun mærke at der er noget at komme efter og du kan på den måde være heldig at få hende til at tage fat. Du kan også prøve at stimulere dit bryst og din nedløbsrefleks, så mælken løber hurtigt til hende, når hun tager fat.

Du kan hos lægen også få en syntocinon-spray på recept. Det er en hormonspray, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor, lige inden amning. Det sætter gang i nedløbsrefleksen, så mælken begynder at løbe. Det kan også være en god midlertidlig løsning for jer.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor