Svar: Ammestop ifm. barn nr 2
12. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Når man er gravid og ammer, så vil mælken ofte ændre sig. Den vil ændre sig i smag og i indhold - og det betyder at det ældste barn nogle gange af sig selv vil vælge brystet fra i takt med at graviditeten skrider frem, simpelthen fordi mælken er anderledes og smager anderledes, end barnet er vant til ... :)
Nogle gange vil det ældste barn dog stadig kunne blive ammet samtidig med den lille ny - men mælken vil altså normalt tilpasse sig det lille barns behov. Den ældste vil derfor få en lidt anerledes sammensat mælk og dermed også federe mælk end det er vant til. Her skal man medtænke at den ældste jo normalt ikke vil få bryst mere end en gang i døgnet, hvor den yngste skal have bryst måske 8 gange på et døgn og det ældste barn kan fint få den mælk, der nu er - selvom mælken som udgangspunkt er tilpasset den yngste.
Det er korrekt at man skal være særligt opmærksom, hvis man har mange plukveer i sin graviditet eller er i risiko for at føde for tidligt - så bør man som udgangspunkt ikke amme, når man er gravid. Stimuleringen af brysterne kan være med til at sætte fødslen i gang.
Med hensyn til søskendejalousi, så er det naturligvis rigtigt at den ældste kan blive jaloux og at det kan være svært at se mor sidde og være tæt, intim med en lille baby. Hvis begge børn ammes, så vil den ældste måske nogle gange søge brystet lidt ekstra, for "også at være med", men modsat, så vil den ældste måske også nogle gange have brug for at adskille sig og vise "jeg er den store" og derfor afvise brystet, fordi det hører mere en baby til. Det er forskelligt, hvordan børn reagerer.
Der er intet i vejen for og faktisk er det en rigtig god idé at man gør amningen til en hyggesituation for begge børn, også selvom det kun er den lille der ammes. Du kan lægge til i tvillingestilling, så den lille ligger i din arm og ud til den ene side og storesøster kan så sidde på din anden side og I kan sidde og læse en bog imens. Det vil være rigtig dejligt for den ældste at kunne være en del af amningen på denne måde og netop vigtigt at kunne udnytte, når mor sidder der, for der sidder du jo længe og det er dejligt at vide, hvor man har dig .. :)
Hvis jeres datter selv vælger brystet fra, så skal hun have lov til det og du skal støtte hende i at det er okay. Det er vigtigt ikke at holde hende fast i en "baby-rolle", hvis hun selv viser behov for at vise dig, at hun er den store pige, hvis hun selv viser behov for at adskille sig fra den lille baby på denne måde, så skal hun have lov til det. Modsat, hvis hun gerne vil smage og gerne vil prøve, så skal du naturligvis også give hende lov til det.
Der er ingen faste regler og børn reagere som sagt forskelligt, men det er vigtigt at du lytter til din datter og det hun viser behov for - uanset om hun vil begynde at søge dig mere eller begynde at separere sig mere .. :)
Tilsidst vil jeg lige kort nævne, at det er dejligt at far er kommet lidt mere på banen med putning og flaske, men I skal være obs på, at flasken stille og roligt skal væk med den alder jeres datter har nu. I stedet kan hun få lidt mælk af en kop ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske