Svar: Ammestop ifm. barn nr 2

12. december 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Når man er gravid og ammer, så vil mælken ofte ændre sig. Den vil ændre sig i smag og i indhold - og det betyder at det ældste barn nogle gange af sig selv vil vælge brystet fra i takt med at graviditeten skrider frem, simpelthen fordi mælken er anderledes og smager anderledes, end barnet er vant til ... :)

Nogle gange vil det ældste barn dog stadig kunne blive ammet samtidig med den lille ny - men mælken vil altså normalt tilpasse sig det lille barns behov. Den ældste vil derfor få en lidt anerledes sammensat mælk og dermed også federe mælk end det er vant til. Her skal man medtænke at den ældste jo normalt ikke vil få bryst mere end en gang i døgnet, hvor den yngste skal have bryst måske 8 gange på et døgn og det ældste barn kan fint få den mælk, der nu er - selvom mælken som udgangspunkt er tilpasset den yngste.

Det er korrekt at man skal være særligt opmærksom, hvis man har mange plukveer i sin graviditet eller er i risiko for at føde for tidligt - så bør man som udgangspunkt ikke amme, når man er gravid. Stimuleringen af brysterne kan være med til at sætte fødslen i gang.

Med hensyn til søskendejalousi, så er det naturligvis rigtigt at den ældste kan blive jaloux og at det kan være svært at se mor sidde og være tæt, intim med en lille baby. Hvis begge børn ammes, så vil den ældste måske nogle gange søge brystet lidt ekstra, for "også at være med", men modsat, så vil den ældste måske også nogle gange have brug for at adskille sig og vise "jeg er den store" og derfor afvise brystet, fordi det hører mere en baby til. Det er forskelligt, hvordan ...

Annonce

... børn reagerer.

Der er intet i vejen for og faktisk er det en rigtig god idé at man gør amningen til en hyggesituation for begge børn, også selvom det kun er den lille der ammes. Du kan lægge til i tvillingestilling, så den lille ligger i din arm og ud til den ene side og storesøster kan så sidde på din anden side og I kan sidde og læse en bog imens. Det vil være rigtig dejligt for den ældste at kunne være en del af amningen på denne måde og netop vigtigt at kunne udnytte, når mor sidder der, for der sidder du jo længe og det er dejligt at vide, hvor man har dig .. :)

Hvis jeres datter selv vælger brystet fra, så skal hun have lov til det og du skal støtte hende i at det er okay. Det er vigtigt ikke at holde hende fast i en "baby-rolle", hvis hun selv viser behov for at vise dig, at hun er den store pige, hvis hun selv viser behov for at adskille sig fra den lille baby på denne måde, så skal hun have lov til det. Modsat, hvis hun gerne vil smage og gerne vil prøve, så skal du naturligvis også give hende lov til det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ingen faste regler og børn reagere som sagt forskelligt, men det er vigtigt at du lytter til din datter og det hun viser behov for - uanset om hun vil begynde at søge dig mere eller begynde at separere sig mere .. :)

Tilsidst vil jeg lige kort nævne, at det er dejligt at far er kommet lidt mere på banen med putning og flaske, men I skal være obs på, at flasken stille og roligt skal væk med den alder jeres datter har nu. I stedet kan hun få lidt mælk af en kop ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"