Svar: Amning og ammestop igen igen
2. december 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Du må meget gerne bibeholde amning aften og natteamningen og så sløjfte øvrige amninger. For at få sit behov for mælk og væske dækket, kan jeres dreng så få sødmælk af en kop og også meget gerne vand, så han lærer at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker :)
Derudover kan hans behov for kalk dækkes ved at du giver ham lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt. Det anbefales at du vælger et neutralt produkt med 3, 5% fedtindhold (neutral sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38) og selv tilsætter lidt frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende. ...
...
Også ost er en vigtig kilde til kalk og han kan få ost på mange måder. Det kan være smøreost på brød, det kan være ost skåret i bjælker som han kan gnave, det kan være revet ost på en pastaret, eller ostesovs.
Og i takt med at din dreng ammes mindre og mindre, så kan det sagtens være at han så småt selv begynder at sige fra og du har helt ret i at det altid er lettest at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det. Og ja - det kan godt være at I skal prøve i juleferien, hvor der måske er mere ro og overskud til at far kan tage over :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske