Brev:
Fra 3 til 2 lure
2. december 2011
Alder:
7 mdr.
Fra 3 til 2 lure
Kære Helen.
Endnu engang tak for en super brevkasse. Finder næsten altid svar blandt de mange allerede stillede spørgsmål. Denne gang har jeg dog brug for en lidt mere skræddersyet vurdering.
Min Katrine på 7 mdr. har længe sovet tre lure om dagen med ca. 2-3 timers vågentid imellem. En formiddagslur på halvanden time og to øvrige lure på 40-50 minutter og ca. 10 1/2 time om natten.
Hun er kommet i seng ca. 21.30 og stået op ca. 8.
Jeg føler mig overbevist om at hun er klar til at skære den 3. lur fra, da hun på der seneste er blevet svær at putte med mindre hun har fået lov at have længere vågentid mellem lurene (ca. 3-4 timer) og da hun også sover længere om natten, ca. 11-12 timer.
Denne ændring har naturligvis skubbet døgnrytmen og sengetiden helt ud af kurs, da døgnet ikke er langt nok til sådan en cyklus.
Jeg har så lidt halvhjertet forsøgt at skære den 3. lur fra, men har ikke kunnet få hende til at sove for natten uden.
Hun klarer ganske fint at være vågen 4-5 timer inden sengetid, uden den tredie lur og er meget nem at putte. Problemet er bare at hun vågner efter 45 minutter og er meget svær at få til at sove videre. Det er som om, at hun ligesom husker at hun da plejer at have en vågenperiode efter at have sovet tre gange. Eller også er det moren der husker det.
Jeg forsøger at amme hende til at sove videre, hvilket altid virker, når hun har nået at få tre lure inden sengetid. Der vågner hun nemlig også altid 45 minutter efter puttetid, bliver ammet og sover derefter 5-7 timer, inden hun bliver ammet igen.
Men det virker ikke rigtigt uden den 3. lur. Hun laver løjer og charmer, når jeg prøver at få hende til at sove videre og så bliver jeg blød og tager hende op, da jeg bliver i tvivl om hun mon ikke alligevel stadig har brug for den 3. lur og dertil hørende vågenperiode. Dette forskubber så døgnrytmen endnu mere og nu vil jeg altså skære den lur fra.
Men hvordan gør jeg det?
Hvad er din vurdering? Tror du hun er klar til kun 2 lure. Skal jeg bare være mere konsekvent og tålmodig og blive ved med at skære tredie lur fra inden natteputning og så satse på hun vænner sig til det?
Mange hilsner
Sarah.